Namaakproducten en piraterij zorgen bij 47 procent van de merken voor omzetverlies. Een op de drie merken geeft daarbij aan dat het verlies meer dan tien procent bedraagt. Dat blijkt uit onderzoek van Vitreous World in opdracht van MarkMonitor, waarvoor wereldwijd 924 ‘marketingbeslissers’ zijn ondervraagd.
64 procent van de merken zegt een merkbeschermingsstrategie te hebben geformuleerd om inbreuk te voorkomen. Daarbij is volgens negentien procent sprake van samenwerking tussen afdelingen als juridische zaken, marketing en IT. Bij Nederlandse bedrijven ligt dat percentage op 25 procent. Het gros van de merken geeft aan dat er geen team aan te pas komt bij het aanpakken van het online merkbeschermingsprogramma.
De helft van de Nederlandse merken noemt als grootste uitdaging het op waarde schatten van inbreuken. Een kwart zegt actief online namaakadvertenties- en producten te verwijderen. Ook daarmee scoren Nederlandse merken hoger dan het wereldwijd gemiddelde, dat op zestien procent ligt.
Merkbescherming zal volgens Chrissie Jamieson van MarkMonitor in complexiteit blijven groeien. Daarom is het van essentieel belang dat organisaties hun aanpak aanpassen, stelt zij. “Merkbescherming gaat niet alleen over producten, het gaat ook om het behouden van consumentenvertrouwen en het beschermen van klanten tegen de online criminelen.”
Reacties 0