Consument prijst Albert Heijn, IKEA en La Place om duurzaamheid

Consument prijst Albert Heijn, IKEA en La Place om duurzaamheid

Tony’s Chocolonely is door Nederlandse consumenten uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland. Ook Albert Heijn, IKEA en La Place vallen in de prijzen, zo blijkt uit de Sustainable Brand Index 2018.

Tony’s Chocolonely won de overall prijs en was branchewinnaar in de categorie food & beverage. Albert Heijn werd verkozen tot duurzaamste supermarkt, terwijl consumenten IKEA in de categorie retail tot winnaar kozen. La Place wordt gezien als duurzaamste restaurantmerk.

Albert Heijn opende eind 2016 met zijn XL-vestiging in Purmerend naar eigen zeggen de duurzaamste supermarkt van Europa. Zo is de vestiging volledig CO2-neutraal, is de winkel volledig voorzien van led-verlichting en wordt alle restwarmte hergebruikt. De supermarktketen won, net als La Place en IKEA, al eerder duurzaamheidsprijzen bij vergelijkbare onderzoeken.

De Sustainable Brand Index is een dit jaar voor de tweede keer gehouden onderzoek onder vijfzuiend Nederlandse consumenten, waarbij gevraagd wordt naar hun perceptie van de duurzaamheid van bekende merken. In totaal zijn bijna 150 Nederlandse merken onderzocht. De uitreiking van de Sustainable Brand Awards vond donderdagavond plaats in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam.

De meest duurzame merken van Nederland
Overall: Tony’s Chocolonely

Automotive: Tesla
Banken: ASN Bank
Energie: Greenchoice
Food & Beverage: Tony’s Chocolonely 
Hotels: Van der Valk
Mobiliteit: ANWB
Restaurants: La Place
Retail: IKEA
Supermarkten: Albert Heijn
Travel & Leisure: Landal Greenparks


Changemakers in Retail op 15 mei in Utrecht
Changemakers in Retail is een event van RetailTrends Media over verandering en kansen. Staan voor product, merk, consument, werknemers en de wereld biedt kansen voor groei en onderscheidend vermogen. Waar kan jouw bedrijf het verschil maken? Ontmoet pioniers en krijg praktische handvatten voor nieuwe businessmodellen, innovatie en leiderschap. Sprekers zijn onder meer marketing director Alex Weller van Patagonia, directeur duurzaamheid Anniek Mauser van Unilever Benelux en astronaut André Kuipers. Kijk voor meer informatie op changemakersinretail.nl.

Reacties

Laatste nieuws









Lees hier 15 toekomstverkenningen in retail

In een compleet vernieuwd jubileummagazine van RetailTrends vind je maar liefst vijftien toekomstverkenningen in de retail. Hoe ziet de supermarkt eruit in 2050? Hoe ver zijn we op het gebied van duurzaamheid en innovatie? Kennen we de consument van de toekomst eigenlijk? Lees het in RetailTrends.

RetailTrends