Het beste van RetailTrends: week 16

Het beste van RetailTrends: week 16

RetailTrends.nl richt zich op voor de retail relevante achtergronden met onder meer tips, video's, fotoreportages, columns, expertartikelen en whitepapers. RetailNews zet de vijf meest gelezen artikelen van afgelopen week op een rij.

'Op een dode planeet kun je fluiten naar business'
Een advertentie die oproept een jas vooral niet te kopen. Alle winkels, distributiecentra en kantoren een dag dicht doen, zodat iedereen naar de stembus kan. En zonder morren een borgsom ophoesten voor demonstrerende medewerkers die zijn opgepakt. Welkom in de wereld van outdoormerk Patagonia. “Ons ego is ondergeschikt aan het behoud van de aarde.”

Hoe AH to go een 1-0 achterstand wil goedmaken
AH to go heeft er sinds een paar jaar een belangrijk nieuw punt van focus bij. Dat is de inzet van technologie, zo vertelt general manager Jan-Willem Dockheer tijdens het Retail Outlook Event. Iets waar wat hem betreft de hele Nederlandse retailsector meer oog voor zou moeten hebben. “We staan al met 1-0 achter.”

De route van Tele2 van nul winkels naar retailer van het jaar
Tot diep in 2015 had Tele2 nog niet één eigen winkel in Nederland. Twee jaar later werd het van oorsprong Zweedse bedrijf verkozen tot telecomretailer van het jaar. Manager retail Edward Sleijffers doet uit de doeken hoe die transformatie tot stand gekomen is. “Het bedrijf moet op de tweede plaats komen.”

Waarom retailers hun groeiverslaving moeten opgeven
Succes staat gelijk aan groei en vice versa. Bij stagnatie of krimp gaan de alarmbellen af. Nergens voor nodig, zegt de Britse econoom Kate Raworth in haar bestseller Donuteconomie. “Als iets altijd maar groter wordt, vernietigt het zichzelf.”

Zo troeft de Nederlandse retailmarkt Amazon af
Het is een schrikbeeld in retailland, maar langzaamaan lijkt het onvermijdelijk: webwinkelreus Amazon spreidt zijn tentakels uit naar Nederland. Toch hebben Nederlandse retailers volgens Pieter van den Broecke van Manhattan Associates nog voldoende wapens in handen om de Amerikaanse indringer te bestrijden.

Om interviews en achtergronden te lezen en de nieuwste winkelconcepten en video's te zien, heb je een membership nodig. Met een membership ontvang je het magazine RetailTrends, krijg je korting op onze events en kun je tot tien collega’s een inlogaccount geven. Ben je nog geen member van RetailTrends? Probeer het nu een maand gratis!

RetailTrends