De schadevergoeding die Picnic moet betalen aan Max Verstappen is vastgesteld op 150 duizend euro. De aanleiding is een filmpje uit 2016, waarmee de onlinesupermarkt volgens de rechter inbreuk maakte op het portretrecht van de coureur.
Picnic laat aan het ANP weten in hoger beroep te gaan. Eigenaar Michiel Muller spreekt van een extreem hoog bedrag en kan zich niet voorstellen dat Verstappen zoveel schade heeft geleden. “Dit betekent dat elke kleine ondernemer of startup het risico op een enorme boete loopt na een grapje op zijn Facebookpagina." De advocaat van Verstappen is tevreden met de uitspraak, hoewel eerder een vergoeding van 350 duizend euro werd geëist.
De rechter bepaalde in september al in een tussenvonnis dat Picnic een schadevergoeding moet betalen, maar nog zonder de hoogte van het bedrag te noemen. De websuper in 2016 een filmpje online waarin een op Verstappen lijkende acteur boodschappen bezorgde. Daarmee speelde de app-only super in op een reclamecampagne van Jumbo, waarin Verstappen zelf een rol speelde. De rechter oordeelt dat Picnic het portretrecht van de Formule 1-coureur schendt. Ook weegt het belang van Verstappen om zich tegen het gebruik van zijn portret te verzetten volgens de rechter zwaarder dan het recht op vrije meningsuiting van Picnic.
Reinder Koornstra 25 apr, 16:58