Adidas wil de helft van zijn schoenen sneller produceren

Adidas wil de helft van zijn schoenen sneller produceren

Adidas heeft zijn eerste zogenoemde Speedfactory in de Verenigde Staten geopend. In de fabriek worden schoenen in een kort tijdbestek geproduceerd via een volledig geautomatiseerd en digitaal productieproces.

De eerste schoenen uit de fabriek in Atlanta, Georgia zijn vorige week gelanceerd. Daarbij gaat het om de hardloopschoen AM4NYC, waarvoor Adidas eerst jaren aan wetenschappelijke sportdata heeft geanalyseerd. Deze gegevens zijn gebruikt in het ontwerp om met een minimaal gewicht, maximale ondersteuning voor de hiel en de middenvoet te geven.

Adidas heeft als doel om vijftig procent van zijn omzet uit zijn ‘snelheidsprogramma’ te halen. Dat betekent dat producten die ontworpen worden nog in hetzelfde seizoen in de winkels ligt. Het idee is gebaseerd op het fastfashionmodel en moet de producten dichterbij de consument brengen, vertelt bestuurslid Gil Steyaert aan Business Insider.

Het grootste deel van de productie vindt nu nog in Azië plaatst. De eerste Speedfactory werd vorig jaar in het Duitse Ansbach in bedrijf genomen. Er wordt onder meer gebruikgemaakt van robots en nieuwe productietechnieken, zoals 3D-printing. In de twee fabrieken samen moeten vanaf 2020 jaarlijks een miljoen schoenen van de band rollen.

De Speedfactory is volgens Steyaert een aanvulling op de bestaande productieprocessen. In de fabriek is het bijvoorbeeld mogelijk om de schoenen gedurende het geautomatiseerde productieproces aan te passen. “We kunnen de schoenen afstemmen op het maatwerk dat de klant wil hebben. Dat is het doel: volledige customization, zonder compromissen aan de snelheid.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!