Action: meer winst, proefwinkels en eigen merken

Action: meer winst, proefwinkels en eigen merken

Action heeft vorig jaar een nettowinst van 188 miljoen euro in de boeken geschreven. Dat is zo’n twintig procent meer dan een jaar eerder, toen er 157 miljoen onder de streep stond.

De discounter maakte eerder dit jaar al bekend dat de omzet met 28 procent was gestegen tot 3,4 miljard euro. Afgelopen maart is er voor 108 miljoen euro aan dividend uitgekeerd aan de aandeelhouder, zo blijkt uit de recente jaarrekening van Action.

In het jaarverslag over 2017 laat de retailer verder weten dat er afgelopen november in Haarlem een proefwinkel is geopend. Daar wordt een vernieuwde versie van het winkelontwerp en de lay-out getest. Er wordt onder meer een nieuw kleurenconcept gebruikt, terwijl nieuwe signing klanten moet helpen bij het navigeren door de veertien verschillende productcategorieën. Verder zijn er verschillende schapvariaties en wordt andere verlichting getest, die het energieverbruik met veertig procent terugbrengt en tegelijkertijd voor een meer ‘vriendelijke sfeer’ in de winkels zorgt. 

De eerste bevindingen in ons land zijn volgens topman Sander van der Laan positief. Zo is de vergelijkbare omzet omhooggegaan en de winkelervaring verbeterd, stelt hij in een presentatie aan analisten. Succesvolle elementen worden verwerkt in de blauwdruk voor de winkels die door heel Europa worden geopend. Het nieuwe format wordt ook getest in België en Duitsland.

Action zet verder sterker in op eigen merken. De winkelketen kreeg er vorig jaar zeventien bij en telt nu 53 private labels. Dit jaar komt daar in ieder geval Kaytan binnen de nieuwe sportcategorie bij.

Lees op RetailTrends meer over de opmars van Action onder eigenaar 3i en de plannen om door te groeien tot tien miljard euro aan omzet.

Reacties 1


Reinder Koornstra 15 mei, 13:07

Haha, Action gaat steeds meer op de HEMA lijken.......

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!