MediaMarkt en BCC-moeder samen in 'retailalliantie'

MediaMarkt Saturn en Fnac Darty gaan intensief samenwerken op het gebied van onder meer private label-ontwikkeling en innovatie. De elektronicabedrijven hebben daartoe een overeenkomst getekend voor de oprichting van een European Retail Alliance.

De alliantie richt zich in eerste instantie op strategische partnerships met leveranciers, huismerkontwikkeling, licentie-activiteiten en innovatie. MediaMarkt en Fnac willen hun private label-activiteiten bundelen in één gezamenlijk bedrijf om klanten ‘een breder aanbod van kwaliteitsproducten’ te geven. De samenwerking houdt ook in dat de BCC-moeder deelneemt aan Retailtech Hub, het bestaande innovatieprogramma van MediaMarkt Saturn. Het samenwerkingsverband staat open voor aansluiting van andere partijen.

MediaMarkt Saturn en Fnac Darty zijn van plan een joint venture op te richten, die fungeert als holdingmaatschappij van de retailalliantie. Daarnaast komen er separate ‘operationele entiteiten’ voor elk van de aandachtsgebieden binnen het samenwerkingsverband. Voor dit jaar worden nog geen financiële gevolgen verwacht en potentiële ‘financiële synergiën’ voor daarna worden nog geëvalueerd. Vanaf volgend jaar moeten de materiële effecten geleidelijk op gang komen, om in 2020 volledig tot hun recht te komen.

De alliantie is een belangrijke stap om te profiteren van ‘het momenteel ongerealiseerde potentieel om waarde te creëren’, zegt MediaMarkt Saturn-topman Pieter Haas. “We zijn ervan overtuigd dat de concentratie van middelen en het samenbrengen van complementaire vaardigheden voordelen biedt voor klanten, leveranciers en de leden van de alliantie.” 

MediaMarkt is sinds vorig jaar deels eigenaar van Fnac Darty. Voor ruim 450 miljoen euro nam het Duitse elektronicaconcern 24,33 procent van de aandelen over. Of MediaMarkt uiteindelijk op het hele bedrijf aast, wilde Haas eind vorig jaar tegenover RetailTrends niet kwijt. Wel liet hij weten volop kansen voor consolidatie in de elektronicamarkt te zien, zowel lokaal, nationaal als internationaal. 

Reacties

Mooie ontwikkeling. Ze hebben het volume om praktisch alles tot een succes te maken. Nu hopen dat het niet blijft bij huismerken, maar dat er wordt doorgepakt op diensten zoals Cloud Storage. Dan heb je helemaal geen huismerken meer nodig, als je al je laptops en mobile telefoons kan verkopen inclusief onbeperkte Cloud opslag.

Nu maar niet hopen dat er vanuit de Microsofts van deze wereld producten naar binnen worden geschoven en dat er focus blijft op eigen (Europese) producten en diensten.

Geplaatst door Henk de Vente op 16 mei 2018 om 15:12

Laatste nieuws

RetailTrends