Kwakkelend Metro duwt MediaMarkt-moeder diep in het rood

Ceconomy heeft het tweede kwartaal afgesloten met een nettoverlies van 110 miljoen euro. Dat is volgens het concern achter MediaMarkt grotendeels te wijten aan de waardedaling van zijn aandeel in Metro Group.

Vorig jaar bedroeg het nettoverlies nog één miljoen euro in het tweede kwartaal. Ceconomy heeft aandelen in Metro, waarvan de waarde met 131 miljoen euro daalde. Die daling kon slechts gedeeltelijk gecompenseerd worden door een dividend over het Metro-aandeel van 25 miljoen euro. Operationeel ging het juist beter met Ceconomy. De ebit kwam uit op 38 miljoen, tegenover negentien miljoen euro negatief een jaar eerder. 

Het elektronicaconcern laat verder weten dat de investering in BCC-moeder Fnac Darty voor het eerst een noemenswaardige bijdrage aan het resultaat levert. Die is goed voor zo’n 21 miljoen euro aan de ebitda, die toenam van 56 naar 97 miljoen euro. De omzet bleef nagenoeg stabiel rond de 5,25 miljard euro.

MediaMarkt maakte deze week bekend intensief te gaan samenwerken met Fnac Darty, waar Ceconomy sinds vorig jaar een aandeel in heeft. De elektronicabedrijven hebben een European Retail Alliance in het leven geroepen, die onder meer dient voor de gezamenlijke ontwikkeling van huismerken en investeringen in innovatie. De financiële gevolgen van deze samenwerking moeten vanaf volgend jaar geleidelijk zichtbaar worden.

RetailTrends