De Metro-groep pompt opnieuw miljoenen in de Belgische Makro-winkels. Omdat het stilaan beter zou gaan met de winkels, die nog altijd verlies draaien, investeert de Duitse eigenaar 25 miljoen euro in het groothandelsbedrijf. Dat meldt De Tijd.
Het is niet de eerste keer dat Metro-groep de portemonnee trekt voor de Belgische winkels: sinds 2015 ging er al 340 miljoen euro vanuit Duitsland richting Makro, wiens omzet ook in Nederland al jaren onder druk staat. Volgens de laatste officiële cijfers daalde de gezamenlijke omzet in 2018 met dertien procent, naar 735 miljoen euro. Het nettoverlies ging van 55 naar 63 miljoen euro.
Volgens de Belgische ceo Vincent Nolf is er nu dan toch sprake van herstel. “Jarenlang daalde de omzet van Makro met tien procent, maar vorig boekjaar was de omzetevolutie bijna stabiel”, laat hij weten aan De Tijd. De brutobedrijfswinst van Makro zou ‘licht verbeterd’ zijn.
Eerder kreeg Makro al een ultimatum voor 2019 opgelegd van de Duitse eigenaar, dat de formule koste wat het kost op de been wil houden. Mochten de Makro-winkels verdwijnen, dan zou dat ook gevolgen hebben voor de Metro-keten, die elf winkels in België heeft.
Reacties 0