Leidsche Rijn heeft eindelijk een winkelhart

Na jaren van bouwen is het centrum van Leidsche Rijn woensdag officieel geopend. Het stadscentrum is ontwikkeld voor de uiteindelijk ruim honderdduizend bewoners van de Utrechtse wijk.

Het kerngebied bestaat uit 22.400 vierkante meter retail, aangevuld met een Foodmarkt van Jumbo van 5.600 vierkante meter. Verder is er in het centrum ruimte voor vierduizend vierkante meter aan horeca en drieduizend vierkante meter aan zowel dienstverlening als maatschappelijke voorzieningen.

De retail bestaat volgens projectontwikkelaar ASR uit een mix van mode, food & horeca en gezondheid. Behalve bekende namen als H&M, HEMA, Rituals en Zeeman, zijn er ook lokale ondernemers gevestigd. Zo hebben nieuwe concepten, gericht op de jonge digitale consument, een plek binnen Leidsche Rijn Centrum gekregen.

Leidsche Rijn Centrum zou oorspronkelijk over 48 duizend vierkante meter winkelgebied beschikken, met V&D als aangewezen anker. Na jarenlang gesteggel is het project in omvang teruggebracht, met de Foodmarkt als nieuwe trekpleister. Winkeliersverenigingen uit de omgeving hebben de komst van Jumbo nog via de rechter proberen tegen te houden.

Het kan nog een paar maanden duren voordat alle 130 winkels in het centrum zijn geopend. De eigenaar hoopt dat Leidsche Rijn Centrum straks zeven tot negen miljoen bezoekers per jaar trekt.

RetailTrends