'Aldi vindt weg omhoog in Nederland'

'Aldi vindt weg omhoog in Nederland'

Aldi groeit in ons land voor het eerst sinds jaren harder dan de markt. De Duitse discounter boekte tot en met begin mei 4,2 procent meer omzet dan een jaar geleden, blijkt volgens Distrifood uit vertrouwelijke cijfers van Nielsen.

De gemiddelde omzetgroei van supermarkten bedroeg in de gemeten periode 2,6 procent. Aldi zag zijn marktaandeel in de afgelopen tien jaar dalen van 8,9 naar 6,7 procent. Om het tij te keren introduceerde de retailer in 2016 het nieuwe concept Aniko, waar er inmiddels dertig van zijn in Nederland. Dit jaar moeten er daar nog eens vijftig bij komen. Aldi Nord steekt in totaal 5,2 miljard euro in de ombouw van alle filialen in zijn negen markten.

Lidl groeide tot begin mei met zeven procent, bijna drie keer harder dan de markt. In tegenstelling tot Aldi weet Lidl zijn marktaandeel in ons land alsmaar te vergroten. Vorig jaar bedroeg dat 10,5 procent.

RetailTrends