Accell heeft geprobeerd overeenkomsten met vijftienhonderd fietsenwinkels eenzijdig aan te passen. Na interventie van brancheorganisatie Bovag is het afgelopen weekend tot een akkoord gekomen, schrijft het FD.
Het bedrijf achter onder meer Batavus en Sparta wilde dealers een minimale winkeloppervlakte, jaaromzet en een door Accell goedgekeurde website opleggen. Fietsendealers ervoeren de werkwijze als ‘een overval’ en alarmeerden Bovag. Inmiddels hebben de fietsfabrikant en de brancheorganisatie een akkoord bereikt over ‘essentiële aanpassingen in de nieuwe dealercontracten’, waarvan de details niet bekend worden gemaakt.
Accell is altijd transparant geweest en heeft de veranderingen al in maart bij zijn dealers aangekondigd, laat regiodirecteur Sten van der Ham weten. “We willen de verschillende merken in één distributiesysteem onderbrengen, het merkimago versterken, om te zorgen dat we meer van onze fietsen op de weg krijgen”, zegt hij. Daartoe wordt dealers onder meer verboden om aan niet-dealers te verkopen en moet personeel speciale trainingen van Accell volgen.
Accell lag eerder al met Fietsenwinkel.nl in de clinch over zijn voorwaarden. Na jarenlange onderhandelingen kwamen beide partijen er niet uit, waarop Accell de overeenkomst opzegde. Fietsenwinkel.nl vocht dat besluit zonder succes aan bij de rechter.
Reacties 0