In Amsterdam is deze week de digitale was- en stomerijdienst Dobbi gelanceerd. Investeerders in het initiatief zijn PostNL en Henkel, het concern achter onder meer Persil en Witte Reus.

Consumenten kunnen bij Dobbi via een app aangeven wanneer kleding kan worden opgehaald en bezorgd. Dat gebeurt in twee tijdvakken van twee uur, om acht uur ’s ochtends en acht uur ’s avonds. Kleding wordt binnen 48 uur gewassen en gestreken weer thuisbezorgd. Het platform werkt daarvoor naar eigen zeggen samen met ‘de allerbeste stomerijen van Nederland’.

Dobbi maakt gebruik van het netwerk van PostNL en is direct voor alle inwoners van Amsterdam beschikbaar. Het post- en pakketbedrijf ziet de investering als een verdere stap in de groei van zijn e-commerceactiviteiten. “In de logistieke proeftuin van PostNL hebben we Dobbi al uitgebreid getest en gezien de eerste resultaten zijn wij overtuigd van de potentie”, zegt directeur groei Linda van Zomeren. 

Dobbi maakt verder gebruik van de expertise van Henkels wasmiddelmerk Persil. Consumenten willen tegenwoordig naast goede producten ook de beste service, zegt head of corporate venturing Thomas Schuffenhauer van Henkel. "Diensten on-demand worden steeds belangrijker voor de consument.”

Dobbi is opgericht door Maurits Tiethoff en Ruben van Pelt, die eerder de stomerijen Bubble&Stitch en Topcleaning openden. Vanaf de zomer van dit jaar komt de dienst beschikbaar in meer steden. Binnen een jaar wil Dobbi landelijk beschikbaar zijn.