Spar heeft zijn wereldwijde omzet vorig jaar met 5,3 procent zien toenemen tot 34,5 miljard euro. Binnen de eurozone schoot de groei in Nederland er bovenuit, met een plus van 7,7 procent.
Spar spreekt van een ‘uitzonderlijk jaar van groei’, met een hogere omzet in alle 48 markten waar de supermarktketen actief is. Kroatië liet met een plus van 59 procent de sterkste toename zien, als gevolg van de overname van winkelketen Bila. Verder groeide Spar sterk in Rusland en Australië, met respectievelijk 18,8 en veertien procent. In de eurozone waren Spanje (5,5 procent) en Ierland (4,8) procent na Nederland de sterkste groeimarkten.
Spar heeft vorig jaar in totaal 232 nieuwe winkels geopend, waarmee het totaal op 12.777 komt. De van oorsprong Nederlandse formule voegde vijf nieuwe landen toe, namelijk Saudie-Arabië, Pakistan, Qatar, Oekraïne en Wit-Rusland. Over twee jaar gerekend kreeg Spar er zeshonderd nieuwe vestigingen bij, goed voor vijfhonderdduizend vierkante meter verkoopoppervlak en 3,2 miljard extra omzet. Winstcijfers maakt Spar niet bekend.
Expansie van meerdere winkelconcepten was volgens Spar een speerpunt in 2017. Zo werd gezondheidsformule Spar Natural uitgerold in Spanje, Italië, Rusland, het Midden-Oosten, Zuid-Afrika en India. De vooruitzichten voor dit jaar zijn volgens managing director Tobias Wasmuht positief. “Terwijl Spar internationaal groeit, creëren we een continue cyclus van het herinvesteren van die groei, die ons op zijn beurt samen sterker en beter maakt. "
Reacties 0