Intersport heeft dinsdag samen met Alibaba’s platform Tmall een winkel geopend in Beijing. De ‘co-branded’ winkel zit vol met interactieve functies, die consumenten een aantrekkelijkere en informatievere winkelervaring moeten bieden.
De winkel draagt de naam ‘Tmall x Intersport’ en telt 1.300 vierkante meter, verdeeld over twee verdiepingen. Alibaba spreekt van een ‘futuristische megawinkel’ in de toeristische winkelstraat Qianmen. Zo zijn er slimme schappen en spiegels, die klanten informeren over de schoen die ze van het schap pakken. Ook kunnen ze met behulp van kunstmatige intelligentie tips krijgen over bijpassende kleding of accessoires.
De winkel is verder voorzien van ‘cloud shelf’-technologie: een virtuele schap dat bezoekers uit een veel groter assortiment laat kiezen. Een interactieve etalage stelt voorbijgangers in staat om 24 uur per dag te schoppen. Dankzij bewegingssensortechnologie kan de etalage inhaken op hun geslacht en leeftijd en het beste type schoenen aanbevelen.
Klanten kunnen er verder voor kiezen om hun aankopen ergens in China te laten bezorgen. Cainiao, de logistieke service van Alibaba, bezorgt in een straal van vijf kilometer van de winkel binnen twee uur. Voor locaties buiten Beijing is nextday-delivery beschikbaar. Ook is het mogelijk om de QR-code van een product met een telefoon te scannen, zodat de aankoop later online afgerond kan worden.
Intersport is sinds 2013 in China actief en opende twee jaar terug al een online winkel op Tmall. De sportretailer heeft momenteel 24 winkels in China en wil dat aantal de komende jaren uitbreiden naar minimaal honderd. Daarvoor mikt Intersport op een combinatie van flagshipstores in grote steden en kleinere speciaalzaken.
Alibaba ziet de opening van ‘Tmall x Intersport’ als nieuwste voorbeeld van hoe zijn ‘new retail’-visie andere retailers en merken op weg kan helpen in China. Het bedrijf opent zelf ook fysieke winkels met veel technologische snufjes, waaronder supermarkten van Hema en meubelwinkel Home Times.
Reacties 0