Schoenen- en kledingketen Bristol sluit de komende jaren zo’n twintig van zijn 270 vestigingen in Nederland en België. Ook wordt de ombouw van Shoe Discount naar Bristol bij onze zuiderburen voorlopig stopgezet, zegt topman Philippe Vanaudenhove tegenover De Tijd.

Bristol maakte ruim anderhalf jaar terug nog bekend juist honderd nieuwe winkels te willen openen, maar die plannen zijn er volgens de ceo nooit geweest. “Dat was een overdrijving om in de media te komen.” De winkelsluitingen kosten zo’n zestig medewerkers hun baan. Tegelijkertijd wil de retailer zijn e-commerceplannen versneld uitrollen, waarbij nieuw personeel wordt aangenomen. 

Moederbedrijf Euro Shoe Group nam vorig jaar al afscheid van twintig schoenenwinkels van Avance. Het Belgische schoenenconcern leed vorig jaar een onbekend nettoverlies en zag de omzet met vijftien procent teruglopen. De ombouw van de Shoe Discount-winkels moet in het najaar worden voortgezet en volgend jaar wil Bristol zijn winkels een upgrade geven. “We moeten werken aan ons imago en meer fun brengen in onze winkels”, zegt Vanaudenhove.

Bristol behaalt momenteel zo’n drie tot vijf procent van zijn omzet online, een aandeel dat binnen vijf à zes jaar moet doorgroeien naar tien procent. De webwinkel groeit jaarlijks met dertig procent en is qua omvang vergelijkbaar met drie keer de grootste winkel. Bristol beschouwt e-commerce nog altijd als een ‘aanvulling’ op de fysieke winkels. “Maar op termijn wel een belangrijke aanvulling.”

De ambitieuze expansieplannen kwamen uit de koker van voormalig topman Kurt Moons, die vorig jaar na een meningsverschil vertrok. Sindsdien staat oprichtersfamilie Vanaudenhove weer aan het roer van Euro Shoe Group, die tevens volledig eigenaar is.