Van der Ent: 'Spar is snelst groeiende keten van Nederland'
Gepubliceerd op 4 juni 2018 om 09:10
Spar ziet niet alleen supermarkten, maar ook partijen als La Place en McDonald’s als concurrenten. Hetzelfde geldt voor ‘goede foodconcepten’ als SLA en Stach, zegt topman John van der Ent in VG Visie. “Het gaat om het eetmoment.”
Spar is volgens Van der Ent, die begin dit jaar het stokje overnam van Sjaak Kranendonk, ‘goed gepositioneerd om direct eten op de kaart te zetten’. De komende anderhalf jaar wil het bedrijf groeien naar honderd vestigingen van Spar City, waar er nu zo’n vijftig van zijn.
Omdat het tempo hoog ligt, is het volgens Van der Ent moeilijk om foodservice zelf aan te leren. “Ik ben heel erg voor partnerships in foodservice, want we moeten geen organisatie met een waterhoofd creëren. Daar heb ik er in mijn carrière al genoeg van gezien”, aldus de voormalig topman van onder meer V&D, dat tevens eigenaar was van La Place. Die formule werd na het faillissement van de warenhuisketen verkocht aan Jumbo.
Van der Ent heeft bij Spar de taak de snelle groei te ‘begeleiden en behapbaar te houden’. De supermarktketen opent gemiddeld 2,5 winkel per week. “Ik denk dat wij op dit moment in termen van omzet de snelst groeiende retailketen van Nederland zijn”, stelt hij.
Spar Nederland zag zijn omzet vorig jaar met 7,7 procent plussen, zo maakte de internationale holding vorige week bekend. De retailer heeft onlangs een hub in Heerenveen geopend en huurt vanaf 1 oktober het geautomatiseerde magazijn van Xenos.