Action-topman: 'Verlies Blokker houdt ons spiegel voor'

Action-topman: 'Verlies Blokker houdt ons spiegel voor'

Het megaverlies dat Blokker Holding vorige week bekendmaakte, laat volgens Action-ceo Sander van der Laan zien hoe betrekkelijk succes is. "Wij zijn nu nog een succesvol en snelgroeiend bedrijf, maar je moet altijd twee stappen vooruit blijven denken", zei hij tijdens het event What’s Going on in (R)etailing?! "Voor je weet, verandert de wereld.” 

De champagne ging bij Action 'zeker niet open' toen het verlies van Blokker bekend werd, zegt Van der Laan. “Zoiets doet pijn, Blokker is een oer-Hollands bedrijf waarmee we allemaal groot zijn geworden.” Tegelijkertijd ziet hij het als een spiegel die hij zichzelf voor moet houden. “Als je niet blijft investeren, red je het niet.”

Van der Laan liet verder weten dat Action dit jaar tachtig nieuwe winkels in Frankrijk opent. Daarmee groeit het land Nederland voorbij en heeft het binnenkort de meeste vestigingen van de discounter. Verder wil Action in Polen in korte tijd van de huidige acht naar twintig winkels groeien. In totaal heeft de retailer nu ruim 1150 vestigingen in zeven landen. Dit jaar focust Action zich op uitbreiding in de markten waar het al actief is.

Action opent de komende twee jaar vijf nieuwe distributiecentra, een verdubbeling ten opzichte van het huidige aantal. Nieuwe magazijnen komen in ieder geval in het Duitse Peine, Belleville in Frankrijk en in Osla, het eerste dc in Polen. Twee andere nieuwe locaties kan de ceo nog niet bekendmaken. Vorig jaar opende Action ook al twee nieuwe distributiecentra.

Action heeft op korte termijn nog altijd geen plannen voor een webwinkel, maar volgens Van der Laan wel steeds meer aandacht voor digitaal. “Twee jaar geleden hadden we twee medewerkers op digitaal, nu veertien en vanaf februari 32.” Die focussen zich vooral op consumenten die zich online oriënteren en niet op verkoop. “Zeg nooit nooit, maar op dit moment is dat niet plan.”

Lees op RetailTrends meer over de geheimen van Actions discountformule.
 

Reacties 1


Ton Bos 5 jun, 13:50

Geen webwinkel? Is inderdaad heel iets anders dan het pad van de verdere digitalisering. Winkeltje spelen wordt steeds digitaler, maar dat kan op velerlei manieren. Het gaat er vooral om te voorkomen dat door ecommerce de winstgevendheid erodeeert. Zie het vooral als een service naar de klant en organiseer dat zo goedkoop mogelijk. Koester het directe digitale contact met de klant, ga over alle relevante aspecten intensief in gesprek en kies uit diverse platformen voor de realisatie van de verkoop. Wij komen nu in de fase van ‘heroverweging’ van diverse bestaande ecommerce operaties. Sommige bedrijven stoppen ermee of stoten verworven belangen weer af (Hudson’s), andere gaan samenwerking aan met collega’s en/ of met een van de platformen. Dat kan zowel op logistiek (Ocado) als op commercieel gebied (Bol). Action vermijdt de Wet van de remmende voorsprong en neemt (en krijgt van de klant) de ruimte andere prioriteiten te stellen dan vele collega-bedrijven.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!