Uitbreiding iBOOD on hold: 'Focus op kernlanden'

Uitbreiding iBOOD on hold: 'Focus op kernlanden'

Dagaanbiedingensite iBOOD is sinds enkele maanden niet meer actief in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. De beslissing heeft mede te maken met de onzekerheid als gevolg van de Brexit, laat manager klantenservice en kwaliteit Robert Jonker weten aan RetailTrends.

Het van oorsprong Nederlandse iBOOD is nu nog in vier buitenlanden actief, namelijk België, Duitsland, Oostenrijk en Polen. Op die ‘kernlanden’ naast Nederland wil de etailer zich voorlopig focussen. Nieuwe landen staan op korte termijn niet op de planning. Het sterk op prijs gerichte concept past niet overal, zegt Jonker. “We willen voor de laagste prijs de beste service te bieden die daarbinnen past, maar er zijn ook dingen die niet passen.” 

Jonker noemt 24/7 klantenservice en bezorging de volgende dag, waardoor producten duurder zouden worden, als voorbeelden. “Mensen moeten dat begrijpen.” Alleen Nederland, Polen en België zijn volgens Jonker echt prijsgedreven, terwijl Duitsland dat al minder heeft. “Daar moeten we er harder aan trekken om te bewijzen dat je bij ons voor een lage prijs, binnen kantoortijden, iets gelijkwaardigs krijgt aan wat anderen buiten werktijden leveren.” Zo lukt het iBOOD in Duitsland soms om producten goedkoper aan te bieden dan Amazon, zegt Jonker.

Rond de overname van iBOOD door Media-Saturn Group in 2015, was het plan juist om binnen een jaar meer landen toe te voegen. Op de langere termijn behoort dat volgens Jonker nog steeds tot de mogelijkheden.

Lees op RetailTrends onder meer over hoe iBOOD omgaat met consumenten en leveranciers die het dagaanbiedingenconcept wantrouwen.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends