Duurzame boodschappen groeien met dubbele cijfers

De verkoop in supermarkten van voeding met een keurmerk voor duurzaamheid is in 2017 opnieuw met dubbele cijfers gestegen. De omzet nam met dertig procent toe tot 3,6 miljard euro, nadat vorig jaar al een groei van 27 procent was genoteerd. Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI.

De groei komt onder meer doordat supermarkten en A-merken reguliere producten vervangen door varianten met een onderscheidend keurmerk, zoals varkensvlees met een Beter Leven-keurmerk. Daarnaast kiezen consumenten vaker bewust voor zulke producten. Inmiddels wordt één op de zeven euro die in de supermarkt aan voeding wordt besteed, uitgegeven aan een product met een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk voor duurzaamheid.

In de categorie vis is het aandeel van duurzame producten het grootst. Twee op de drie euro wordt uitgegeven aan vis met een MSC- of ASC-keurmerk. De snelste groei wordt genoteerd in de groepen vleeswaren en vers vlees, terwijl het Beter Leven-keurmerk het hardst groeit. Met een omzet van ruim anderhalf miljard euro in de supermarkt is het Beter Leven-keurmerk met afstand het grootste keurmerk.

RetailTrends