Foodora, UberEats en Deliveroo gaan in Nederland bestellingen aannemen voor restaurants die eigen bezorgers hebben. De buitenlandse bezorgpartijen verdienen te weinig met het uitsluitend inzetten van eigen koeriers, laten verschillende marktpartijen weten aan het FD.

Het is voor het eerst dat buitenlandse spelers een platform opzetten dat alleen voor bestellingen fungeert, een terrein waar Thuisbezorgd.nl tot nu toe de enige grote speler is. Foodora bevestigt de dienst volgende maand te introduceren. “Het is een mooie manier om een nieuwe doelgroep aan te boren”, aldus een woordvoerder. Deliveroo introduceert zijn dienst Marketplace+ de komende tijd in de veertien Nederlandse steden waar het momenteel zelf al bezorgt. UberEats wil niet op de geruchten ingaan.

Het bestelplatform van Thuisbezorgd.nl begon volgens een bron ‘monopolistische trekjes’ te vertonen. Lokaal kwamen wel alternatieven van de grond, maar die zouden voor bezorgrestaurants geen serieus alternatief zijn, omdat ze het geld niet hebben om voldoende bekendheid bij het grote publiek te krijgen. Foodora, UberEats en Deliveroo hebben wel de marketingkracht en technologie om een serieuze concurrent te worden.

Takeaway.com is naar eigen zeggen marktleider in Nederland, Duitsland, Polen en Oostenrijk. Vorige week nam het bovendien de Zwitserse tak van branchegenoot Delivery Hero over. Topman Jitse Groen van het Nederlandse bezorgplatform liet begin dit jaar al weten een fusie met zijn grootste concurrent als optie te zien.