Runnersworld-franchisers komen met eigen keten

Elf van de 24 franchisenemers vertrekken bij hardloopwinkelketen Runnersworld. Ze starten hun eigen keten onder de naam RunX. Dat laten de betrokken franchisenemers weten in Het Financieele Dagblad.

De franchisenemers zijn naar eigen zeggen goed voor 43 procent van de omzet van Runnersworld. Ze vinden dat de formule onvoldoende vrijheid biedt en te weinig rendement oplevert. Ze zouden nu voornamelijk moeten kiezen uit schoenen die retailserviceorganisatie Euretco inkoopt voor Intersport, waardoor ze zich onvoldoende kunnen onderscheiden als hardloopspecialist.

Euretco probeert zo efficiënt mogelijk te werken sinds de komst van internationale spelers als JD Sports en Decathlon. De veranderingen in de organisatie gaan in samenspraak met de ondernemers, stelt directeur sport Jan Willem Juffer. “Maar sommigen voelen zich er minder goed bij. Dat betreuren we.”

Runnersworld introduceerde onlangs nog een nieuw formuleconcept, maar de franchisenemers willen daar niet investeren. Hun vertrek heeft nauwelijks invloed op de ontwikkeling van de formule, zegt Juffer. De ambitie om te groeien naar een landelijke dekking van 35 winkels wordt volgens hem ‘nu nog sterker’.

De elf franchisenemers zetten nu op coöperatie op, om rechtstreeks zaken te doen met de grote merken. Wanneer de eerste winkels van RunX worden geopend, is nog onduidelijk. De vestiging in Groningen heeft al een Facebook-pagina gelanceerd, waarop het bericht ‘vanaf augustus 2018’ is geplaatst.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!