Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Relish, Dirk en D-reizen.
Relish
De naam Fexy doet misschien niet zo snel een belletje rinkelen. De naam Allrecipes.com, wereldwijd een van de grootste receptensites, wellicht al meer. Fexy, de eigenaar van die en nog zeven andere foodgerelateerde blogs, heeft nu een verkoopfunctie aan zijn content toegevoegd. Via de app Relish kunnen consumenten boodschappenlijstjes aan recepten koppelen en ze ook direct aanschaffen bij verschillende bezorgservices, waaronder AmazonFresh.
Gebruikers kunnen in de app hun favoriete recepten uit meerdere bronnen op één plek opslaan en maaltijdplanningen maken met recepten van alle deelnemende websites. Daarnaast kunnen ze boodschappenlijstjes maken waarin ingrediënten van alle recepten worden gecombineerd en die in...
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Relish, Dirk en D-reizen.
Relish
De naam Fexy doet misschien niet zo snel een belletje rinkelen. De naam Allrecipes.com, wereldwijd een van de grootste receptensites, wellicht al meer. Fexy, de eigenaar van die en nog zeven andere foodgerelateerde blogs, heeft nu een verkoopfunctie aan zijn content toegevoegd. Via de app Relish kunnen consumenten boodschappenlijstjes aan recepten koppelen en ze ook direct aanschaffen bij verschillende bezorgservices, waaronder AmazonFresh.
Gebruikers kunnen in de app hun favoriete recepten uit meerdere bronnen op één plek opslaan en maaltijdplanningen maken met recepten van alle deelnemende websites. Daarnaast kunnen ze boodschappenlijstjes maken waarin ingrediënten van alle recepten worden gecombineerd en die in één klik bestellen bij de gewenste bezorgservice. Relish is in eerste instantie beschikbaar voor de twintig miljoen bezoekers van Simply Recipes en Serious Eats, maar meer receptenites volgen. Naast AmazonFresh hebben verschillende landelijk opererende bezorgdiensten van de grootste supermarktketens zich al aangesloten. Relish beschouwt zichzelf als 'de volgende evolutie in de snel veranderende supermarktindustrie en digitale voedselruimte'.
Dirk
Supermarktketen Dirk heeft voor het eerst een eigen mobiele applicatie gelanceerd. Daarmee kunnen klanten onder meer zelf producten scannen in de supermarkt. Die optie is vooralsnog in een deel van de winkels beschikbaar gemaakt. Elk gescand artikel wordt automatisch afgevinkt en kan worden afgerekend via een betaalpaal of bij een reguliere kassa. “Hiermee brengen we de mogelijkheden vanuit de digitale kanalen naar onze winkels”, zegt digital shopmanager Bart Vos.
De app werkt volgens de supermarktketen ‘naadloos samen’ met de onlangs vernieuwde website. Via de productvinder kunnen gebruikers zoeken naar producten in het assortiment. Dit kan zowel door tekst in te typen als via spraakherkenning of door de barcode op de verpakking te scannen. Ook is het mogelijk een boodschappenlijstje in de app te maken. “Onze app is een nieuw, belangrijk, kanaal waarmee we wederom inspelen op de behoefte van de klant”, aldus Vos.
D-reizen
Voor wie zich deze zomervakantie verveelt, organiseert D-reizen drie weken lang een game via WhatsApp waarmee consumenten ook nog eens prijzen kunnen winnen. Groepen kunnen in teams tegen elkaar strijden door wisselende ‘challenges’ aan te gaan. Groepen vrienden, familie of collega’s kunnen meedoen door een WhatsApp-groep van minimaal twee en maximaal acht personen aan te maken. Vervolgens moeten ze het speciaal voor de game gemaakte 06-nummer van D-reizen toevoegen. Daarna krijgen ze elke twee tot drie dagen nieuwe opdrachten in de groepsapp, variërend van het oplossen van een ‘reis-emoji-rebus’ tot het maken van een selfie in een van de winkels.
Door het uitvoeren van de opdrachten kunnen de teams punten verdienen. Na drie weken wordt het winnende team bekendgemaakt, dat een reischeque van 1250 euro krijgt. Daarnaast bevat het spel verschillende bonusvragen die direct prijzen kunnen opleveren, waaronder goodiebags. De game gaat komende maandag van start.