Supermarkten beloven verduurzaming, maar tekenen zelf niet

Supermarkten beloven verduurzaming, maar tekenen zelf niet

De Nederlandse voedingsmiddelensector gaat zich gezamenlijk inzetten voor een internationaal verantwoorde productieketen. Daartoe is het Convenant Voedingsmiddelen op het gebied van Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO) ondertekend door verschillende organisaties, waaronder het CBL.

In het convenant is onder meer vastgelegd dat partijen in het eerste jaar starten met gezamenlijke projecten op het gebied van klimaat en leefbaar loon. De afspraken gelden voor alle bedrijven die zijn aangesloten bij CBL, Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) en Koninklijke Nederlandse Specerijenvereniging’ (KNSV). De brancheorganisaties tekenen namens de sector en moeten ervoor zorgen dat alle aangesloten bedrijven risico’s in kaart brengen en aanpakken.

Zeven maatschappelijke organisaties zijn kritisch op het convenant en stapten daarom voortijdig uit het overleg. Zij hekelen het feit dat supermarkten niet zelf hun handtekening zetten, maar dit door hun brancheorganisatie laten doen. "De brancheorganisatie vertegenwoordigt die bedrijven wel, maar kan niet tegen Ahold of Jumbo zeggen dat er consequenties zijn als ze zich niet aan de afspraken houden”, zegt coördinator bedrijfsleven Maarten de Vuyst van Oxfam Novib tegen de NOS. Hij denkt dat de afspraken niet leiden tot anders handelen van de supermarkten.

Oxfam bracht onlangs nog een rapport uit waarin het supermarkten verweet te weinig te doen tegen uitbuiting in de keten. Onder meer Albert Heijn en Jumbo zeiden zich niet in de uitkomsten te herkennen.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!