Markthal-adviescommissie: 'Daling koopstroom zet door'

Markthal-adviescommissie: 'Daling koopstroom zet door'

De Markthal in Rotterdam heeft de bezoekersaantallen na de eerste twee jaren zien dalen. De bezoekersstroom is nu vrij stabiel, maar de omzetten van de meeste ondernemers blijven ook dit jaar flink dalen. Dat schrijft een adviescommissie in zijn rapport over de Markthal 2.0.

De adviescommissie baseert zich op de bezoekersoverzichten van eigenaar Klépierre en op gesprekken met individuele ondernemers. Een kleine groep ondernemers zou het wel ‘redelijk goed’ gaan. Zij hebben in bedrijfsvoering en aanbod geanticipeerd op de daling van aantallen consumenten en hun bestedingen, die na de topdrukte van het begin te verwachten viel. Zo focussen ze zich veelal op toeristen en dagjesmensen, die ze ‘actief en professioneel' benaderen.

De ondernemers hebben behoefte aan een duidelijk profiel voor de Markthal en aan een verhuur- en promotiebeleid waarin daar gericht naar wordt toegewerkt, stelt de commissie. Vrijwel alle ondernemers zouden erkennen dat een terugkeer naar het versconcept zoals voor de opening was uitgedacht niet realistisch is. Een aangepast versconcept, met een betere balans tussen vers en horeca, is volgens hen essentieel voor de toekomst.

De ondernemers willen verder meer gezamenlijkheid tussen hen en Klépierre en meer zeggenschap over de uitwerking en bewaking van het concept, de verhuur van units, de promotie en het beheer. Die zeggenschap kan vorm krijgen via gezamenlijke commissies met een zwaar adviesrecht en erkenning van dat recht door Klépierre. Alleen dan kan volgens de commissie een succesvol concept voor Markthal 2.0 ontstaan, dat moet leiden tot nieuwe groei van bezoek- en omzetcijfers. 

Verschillende retailexperts zijn kritisch op het adviesrapport en bestrijden de 'hang naar vers' die daaruit zou blijken. Lees op RetailTrends meer over de kritiek en de uitgangspunten van Markthal 2.0.
 

Reacties 2


Reinder Koornstra 3 jul, 19:00

Deze week verbaasde ik me er opnieuw over hoe gemakkelijk leken (inclusief politici en journalisten) denken over conversie. Die gaan uit van een één op één relatie tussen bezoekers en aankopen. Natuurlijk betekent dit dat ook stadscentra 'gered' kunnen worden door met veel toeters en bellen méér bezoekers te trekken (Citymarketing).
Als ex-warenhuisman ben ik natuurlijk gepokt en gemazeld met die kunst om van bezoekers kopers te maken, en dit experiment toont maar weer aan hoe groot het verschil is. En dat je nóg zoveel bezoekers kunt lokken, maar uiteindelijk het aanbod, en de tevredenheid hierover, bepalend is.


roy post 2 jul, 21:14

hoge huren hoge verkoop prijzen
dat snapt die ontwikkelaar niet

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!