De week in vijf technologische hoogstandjes

De week in vijf technologische hoogstandjes

Gepeperde meningen, rake observaties, niet te missen innovaties, opvallende onderzoeken. RetailTrends tipt wekelijks uitingen op de sociale kanalen, buitenlandse nieuwssites en andere media die een beeld geven van wat zich zoal buiten onze landsgrenzen heeft afgespeeld. Vandaag: de week in vijf technologische hoogstandjes.

Kroger
De Amerikaanse supermarktreus Kroger timmert stevig aan de technologische weg. We besteedden al aandacht aan de initiatieven omtrent gepersonaliseerde marketing en technologie instore. Maar de retailer denkt verder, want gaat nu ook online bestelde boodschappen met zelfrijdende auto's thuisbezorgen. Een proef hiermee moet in het najaar van start gaan. Fabrikant Nuro, waarmee Kroger samenwerkt, heeft naar eigen zeggen een primeur met een volledig onbemand bezorgvoertuig. De supermarktketen denkt een doorbraak te hebben in het verlagen van de kosten van boodschappenbezorging.

Lees verder bij The Verge: https://bit.ly/2tEjboC

...

Gepeperde meningen, rake observaties, niet te missen innovaties, opvallende onderzoeken. RetailTrends tipt wekelijks uitingen op de sociale kanalen, buitenlandse nieuwssites en andere media die een beeld geven van wat zich zoal buiten onze landsgrenzen heeft afgespeeld. Vandaag: de week in vijf technologische hoogstandjes.

Kroger
De Amerikaanse supermarktreus Kroger timmert stevig aan de technologische weg. We besteedden al aandacht aan de initiatieven omtrent gepersonaliseerde marketing en technologie instore. Maar de retailer denkt verder, want gaat nu ook online bestelde boodschappen met zelfrijdende auto's thuisbezorgen. Een proef hiermee moet in het najaar van start gaan. Fabrikant Nuro, waarmee Kroger samenwerkt, heeft naar eigen zeggen een primeur met een volledig onbemand bezorgvoertuig. De supermarktketen denkt een doorbraak te hebben in het verlagen van de kosten van boodschappenbezorging.

Lees verder bij The Verge: https://bit.ly/2tEjboC

Carrefour
Vraag aan een willekeurige techkenner welke technologie het helemaal gaat worden de komende jaren, en de kans is groot dat blockchain het antwoord is. Carrefour heeft dat goed in zijn oren geknoopt. Na een toepassing in zijn kipproducten eerder dit jaar, zet het Franse supermarktconcern nu in op tomaten. De technologie dwingt iedere partij in de keten om transparant te zijn, zodat de consument uiteindelijk een QR-code op de tomaat ziet met alle denkbare productinformatie: herkomst, naam van de producent, cultivatiemethode en datum van planten. Carrefour is van plan blockchain in nog veel meer categorieën in te zetten.

Lees verder bij LSA: https://bit.ly/2zerQn6

Tesco
Nog zo'n innovatie die supermarktwereld op z'n kop zet: kassaloos winkelen. Tesco is de nieuwste supermarktreus die ermee aan de slag gaat, met een mobiele betaaloptie in zijn gemaksformule Tesco Express. Consumenten kunnen er producten scannen met hun smartphone, en zonder verder iets te doen naar buiten lopen. De test loopt bij een winkel op het hoofdkantoor van Tesco. Hoewel topman Dave Lewis verwacht te kunnen opschalen, houdt hij een slag om de arm. Diefstalgevoeligheid is nog een aandachtspunt. "Met marges van twee of drie procent, hoeft er maar weinig gestolen te worden om onrendabel te worden."

Lees verder bij The Guardian: https://bit.ly/2tGmNGN

Walmart
Walmart is gestart met een pilot rond de verkoop van producten via een virtueel appartement. Consumenten kunnen een ‘virtuele winkeltour’ maken door het appartement, die met zo’n zeventig items is aangekleed. De 3D-omgeving is gevuld met zowel nationale merken als producten uit het private label-aanbod. Terwijl ze de ruimte virtueel ontdekken, kunnen consumenten in elke kamer op een item klikken waar ze meer informatie over willen. 

Lees verder bij Fortune: https://for.tn/2zd9x1J

Alibaba en Guess
Alibaba en Guess hebben in Hongkong een tijdelijke conceptstore onder de naam Fashion AI geopend. Consumenten kunnen de kleding die in de winkel hangt virtueel passen en vervolgens online bestellen. Kledingstukken en accessoires die worden aangeraakt door bezoekers, worden automatisch weergegeven op een door RFID-gedreven ‘magische spiegel’. Die biedt klanten vervolgens een gepersonaliseerde mix van outfits van kleding en bijpassende accessoires van Guess, mede op basis van eerdere aankopen op de platforms van Alibaba. Producten zijn vervolgens af te rekenen via de Taobao-app.

Lees verder bij Alizila: https://bit.ly/2u7Tlch

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!