Bruna: lagere omzet, hoger nettoverlies

Bruna: lagere omzet, hoger nettoverlies

Bruna stond vorig jaar ruim acht miljoen euro in het rood. Bovendien nam de omzet met 3,5 procent af naar 150,2 miljoen euro, zo blijkt uit de onlangs gepubliceerde jaarrekening.

De omzetdaling wordt onder meer verklaard door de daling van het totale aantal winkels. Bruna sloot 2017 af met 288 vestigingen, negen minder dan een jaar eerder. Het aantal franchisewinkels nam met zeventien af, waarvan de retailer er acht toevoegde aan het netwerk van eigen winkels. De omzet uit de eigen filialen steeg daardoor met zeven procent.

Het nettoverlies ligt hoger dan in de voorgaande twee jaren, toen het ruim zeven miljoen euro bedroeg. Eenmalige posten als afboeking van voorraden en organisatorische aanpassingen hebben daar volgens de winkelketen fors aan bijgedragen. Bruna wist zijn brutomarge te verhogen van dertien naar 14,6 procent, als gevolg van het grotere aantal eigen winkels. Vorige week maakte de retailer al bekend dat de ebitda 5,7 miljoen euro negatief was. 

Bruna richt zich de komende tijd weer op het uitbreiden van het aantal winkels, zowel van franchisers als eigen vestigingen. Verder ligt de focus op het verhogen van de onlineomzet en het optimaliseren van de kosten. De directie zegt te bouwen aan ‘het fundament van een operationeel winstgevende en groeiende retailformule’, waarvan naar verwachting in het derde kwartaal van dit jaar de eerste resultaten zichtbaar worden.

Bruna is sinds eind vorig jaar in handen van uitgeverijconcern Shared Stories. De retailer komt onder meer met een loyaliteitsprogramma om zich beter te onderscheiden van de concurrentie, zegt ceo Stefan Hutten in het FD. Hij verwacht dat Bruna in 2019 weer winstgevend is.
 

Reacties 2


Bert Ysfogel 9 jul, 10:39

Bruna: lagere omzet, hoger nettoverlies: "Bruna richt zich de komene tijd weer op het uitbreiden van het aantal winkels, zowel van franchisers als eigen vestigingen". Ik kan me moeilijk voorstellen dat franchisers staan te springen om een winkel te openen of overnemen gezien de berichten over Bruna van de laatste jaren. Hoe vergaat het de huidige franchisers? Daarover lees je weinig.


Cok Arkesteijn 9 jul, 13:33

Laat Bruna eerst eens goed naar zijn winkels kijken en zien wat er aan deze winkels moet worden gesleuteld om de consument vrolijker te stemmen voor Bruna!!
Als ik kijk naar de winkel in de binnenstad van Delft, ongeacht of deze winkel goe of niet goed scoort, dan krijg ik bij wijze van spreke tranen van in m’n ogen, want ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit soort winkels aantrekkelijk zijn voor de consument! Want dat is je basis, je winkel!!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!