Bruna stond vorig jaar ruim acht miljoen euro in het rood. Bovendien nam de omzet met 3,5 procent af naar 150,2 miljoen euro, zo blijkt uit de onlangs gepubliceerde jaarrekening.
De omzetdaling wordt onder meer verklaard door de daling van het totale aantal winkels. Bruna sloot 2017 af met 288 vestigingen, negen minder dan een jaar eerder. Het aantal franchisewinkels nam met zeventien af, waarvan de retailer er acht toevoegde aan het netwerk van eigen winkels. De omzet uit de eigen filialen steeg daardoor met zeven procent.
Het nettoverlies ligt hoger dan in de voorgaande twee jaren, toen het ruim zeven miljoen euro bedroeg. Eenmalige posten als afboeking van voorraden en organisatorische aanpassingen hebben daar volgens de winkelketen fors aan bijgedragen. Bruna wist zijn brutomarge te verhogen van dertien naar 14,6 procent, als gevolg van het grotere aantal eigen winkels. Vorige week maakte de retailer al bekend dat de ebitda 5,7 miljoen euro negatief was.
Bruna richt zich de komende tijd weer op het uitbreiden van het aantal winkels, zowel van franchisers als eigen vestigingen. Verder ligt de focus op het verhogen van de onlineomzet en het optimaliseren van de kosten. De directie zegt te bouwen aan ‘het fundament van een operationeel winstgevende en groeiende retailformule’, waarvan naar verwachting in het derde kwartaal van dit jaar de eerste resultaten zichtbaar worden.
Bruna is sinds eind vorig jaar in handen van uitgeverijconcern Shared Stories. De retailer komt onder meer met een loyaliteitsprogramma om zich beter te onderscheiden van de concurrentie, zegt ceo Stefan Hutten in het FD. Hij verwacht dat Bruna in 2019 weer winstgevend is.
Cok Arkesteijn 9 jul, 15:33
Bert Ysfogel 9 jul, 12:39