Emté heeft zijn nettowinst in het eerste halfjaar opgevoerd tot vier miljoen euro. Dat is een verdubbeling ten opzichte van de eerste helft van 2017, blijkt uit de halfjaarcijfers van Sligro.
De nettowinst werd volgens Sligro positief beïnvloed, doordat als gevolg van de verkoop geen sprake meer was van afschrijvingslasten. Het onderliggend resultaat was vergelijkbaar met vorig jaar. De like-for-like omzet van Emté nam opnieuw af met drie procent.
Het verkopen van de supermarkten leidt tot een verwachte dis-synergie impact van vijftien tot twintig miljoen euro per jaar. Sligro verwacht die deels te kunnen compenseren, onder meer via de samenwerking met La Place. Over dit jaar verwacht het foodbedrijf een totale negatieve impact van twaalf miljoen euro.
Sligro zag zijn totale omzet exclusief de supermarkten in het eerste half jaar met elf procent groeien tot ruim 1,1 miljard euro. Die is voornamelijk te danken aan de overname van de groothandelsactiviteiten van Heineken. De autonome omzet liep met 0,1 procent terug. De nettowinst van Sligro kwam uit op 29 miljoen euro, een miljoen meer dan in het eerste halfjaar van 2017.
Sligro rondde de verkoop van Emté aan Jumbo en Coop begin deze maand af. De ombouw van de supermarkten start in het najaar.
Reinder Koornstra 20 jul, 18:51