Philips krijgt miljoenenboete voor opdrijven webwinkelprijzen

Philips krijgt miljoenenboete voor opdrijven webwinkelprijzen

Philips moet een boete van bijna dertig miljoen euro betalen vanwege misbruik van zijn marktpositie. Het elektronicamerk heeft volgens EU-commissaris Margarete Vestager online verkopers van consumentenelektronica illegaal prijsbeperkingen opgelegd.

Philips heeft volgens de Europese Commissie tussen 2011 en 2013 in Frankrijk minimale prijzen opgelegd voor onder meer keukenapparatuur, koffiemachines en stofzuigers. Consumenten kregen daardoor met hogere prijzen te maken. De praktijk is verboden volgens Europese mededingingsregels. Het Nederlandse elektronicaconcern had eerder al bekendgemaakt dertig miljoen euro opzij te zetten voor de dreigende boete.

De boete van Philips werd nog met veertig procent verminderd, omdat het bedrijf meewerkte aan het onderzoek. Brussel heeft in totaal voor 111 miljoen euro aan boetes opgelegd. Fabrikanten Asus, Pioneer en Denon & Marantz moeten respectievelijk 63, tien en zeven miljoen euro betalen. 

De e-commercemarkt groeit snel en meer dan de helft van de Europeanen winkelt online, zegt Vestager in een toelichting op de boetes. Door het handelen van de beboete bedrijven, zijn volgens haar miljoenen consumenten met hogere prijzen geconfronteerd. “Onze beslissingen van vandaag laten zien dat de EU-mededingingsregels dienen om consumenten te beschermen, waar bedrijven meer prijsconcurrentie en betere keuze in de weg staan.”
 

Reacties 4


Henk de Vente 25 jul, 15:37

De wet is inderdaad zijn doel voorbij geschoten.
Bij afschaffen van deze wet kan je ook stellen dat de consument op dat moment beschermd wordt tegen alle prijsvechters welke geen marge over hebben om de consument fatsoenlijk voor te lichten en advies te geven.

Ook wordt met de huidige regelgeving de marketing van grote bedrijven onderschat. Bij introductie van een product of dienst wordt er naar prijsacceptatie gekeken. Brussel verondersteld eigenlijk nu dat deze prijzen te hoog zijn en dat concurrentie op prijs niet alleen wenselijk is maar noodzakelijk.

Nu is het speelveld op product en diverse aanbieders. Met het afschaffen van deze wet is het natuurlijk in eerste plaats wat de merken er wel of niet mee gaan doen. Maar veel belangrijker is het verplaatsen van het speelveld naar de strijd tussen merken. Dit wakkert de innovatie van deze merken aan. Daarnaast zullen hier ook structurele prijsverlagingen uit voortvloeien.


Jan van Rossem 25 jul, 14:32

het opdrijven van prijzen daar is Philips goed in maar die boete moet men op leggen bij het Management(Directeuren) Die mensen geven opdracht aan het verkoop personeel dat de prijzen omhoog moeten.Meestal blijven hun buitenschot .En de medewerkers ja die moeten hun plaatsje af staan (ontslag) want die boete moet toch betaald worden????Boeventuig wil ik niet zeggen .maar de particulier wordt goed voor de gek gehouden ,


Leo van der Sanden 25 jul, 13:37

Deze wet is zijn doel voorbij geschoten, er zijn veel bedrijven die geen marge c.q. winst of zelfs BTW opslag over de inkoop van producten berekenen, dat is iets wat verboden zou moeten zijn en op op toegezien zou moeten worden.
Ik ken zelfs gevallen waarbij ONDER inkoopprijs verkocht wordt in de hoop dat men wat extra artikelen koopt, wat onzin is natuurlijk op internet, van dit geval weet ik dat de voorraad is opgekocht door winkeliers die nu goedkoper inkopen en t bewuste bedrijf heeft verlies, dit is dan ook 't enige geval dat ik ken waarbij vrije verkoop prijzen niet negatief zijn voor de kleine winkelier.
De consument gaat steeds vaker informatie en uitleg halen bij de kleine specialistische winkel en gaat daarna op internet 't goedkoopste verkoopkanaal zoeken, de winkelier heeft de kosten, erg jammer dit, maar dat is de tegenwoordige "vrije markt" de rijken rijker" is wederom 't motto
Waarom doe je zo gek, omdat je bijna falliet bent?


Henri Hoogeveen 25 jul, 00:12

.... de consument heeft teveel betaald... de boete wordt betaald door de bedrijven die teveel hebben ontvangen.... de eu krijgt de boetes in kas.... hoe komt het geld terug bij de consument....???? BOEVENTUIG

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!