MediaMarkt viert zijn 25-jarig bestaan in Nederland. Op 18 november 1999 opende het elektronicaconcern zijn eerste winkel in ons land in Rotterdam. Inmiddels zijn er 55 fysieke filialen in allerlei verschillende formules. Ook is het bedrijf uiteraard online te vinden. Daarom 25 jaar MediaMarkt aan de hand van de verschillende formules die het bedrijf rijk is.
Core-format (vanaf 1999)
Het zogenaamde ‘normale’ concept van MediaMarkt is het vaakst in Nederland te vinden. De eerste winkel in Rotterdam opende in dit format. De winkels zijn meestal zo’n 2.500 vierkante meter en vervullen volgens de retailer de functie waar de consument het assortiment van MediaMarkt kan verkrijgen.
Saturn (2006-2014)
MediaMarkt had van 2006 tot en met 2014 ook Saturn-winkels in Nederland. Ook dit concept werd gelanceerd in Rotterdam (Zuidplein). In 2014, toen de stekker eruit werd getrokken, waren er 12 vestigingen in Nederland. “De keuze voor het grootste en sterkste merk levert naast meer focus en slagkracht een besparing op die wordt geïnvesteerd in vernieuwingen”, aldus de keten toentertijd. Het...
MediaMarkt viert zijn 25-jarig bestaan in Nederland. Op 18 november 1999 opende het elektronicaconcern zijn eerste winkel in ons land in Rotterdam. Inmiddels zijn er 55 fysieke filialen in allerlei verschillende formules. Ook is het bedrijf uiteraard online te vinden. Daarom 25 jaar MediaMarkt aan de hand van de verschillende formules die het bedrijf rijk is.
Core-format (vanaf 1999)
Het zogenaamde ‘normale’ concept van MediaMarkt is het vaakst in Nederland te vinden. De eerste winkel in Rotterdam opende in dit format. De winkels zijn meestal zo’n 2.500 vierkante meter en vervullen volgens de retailer de functie waar de consument het assortiment van MediaMarkt kan verkrijgen.
Saturn (2006-2014)
MediaMarkt had van 2006 tot en met 2014 ook Saturn-winkels in Nederland. Ook dit concept werd gelanceerd in Rotterdam (Zuidplein). In 2014, toen de stekker eruit werd getrokken, waren er 12 vestigingen in Nederland. “De keuze voor het grootste en sterkste merk levert naast meer focus en slagkracht een besparing op die wordt geïnvesteerd in vernieuwingen”, aldus de keten toentertijd. Het concept Saturn bestaat nog wel in andere landen, waaronder thuisland Duitsland.
Webshop (vanaf 2010)
MediaMarkt heeft sinds 2010 een Nederlandse webshop. Het bedrijf haalt momenteel zo’n 30 procent van zijn omzet uit online. “Daar zit nog heel veel rek in”, vertelde ceo van de Benelux Remko Rijnders begin dit jaar nog tegen RetailTrends. “We zouden uit onlineverkopen 50 procent van onze omzet kunnen halen. Dat is het gemiddelde van de markt.” Wel benadrukte Rijnders in dat gesprek dat dit geen doel op zich is.
Tech Village (vanaf 2021)
Een nieuw format dat opnieuw zijn debuut kende in Rotterdam en nog steeds de enige Nederlandse vestiging. “De Tech Village, zoals we die hebben geïntroduceerd, is een speciale winkel”, aldus Rijnders. “Daar willen we er maximaal 1 of 2 per land van, afhankelijk van de grootte. Daar moeten lanceringen plaatsvinden van nieuwe technologie, zoals de nieuwe iPhone. Daar vindt de echte beleving dus plaats. Kortom, dat zijn winkels in grote steden die een groot bereik hebben en veel klanten trekken. Ze zijn ook groter dan de gemiddelde MediaMarkt.”
De Tech Village is een concept van MediaMarkt dat nog springlevend is. Zo was er onlangs in Hamburg de opening van de grootste MediaMarkt tot nu toe: 15.000 vierkante meter. De vestiging in de Duitse stad is de kers op de taart van dit concept dat primair een ontmoetingsplaats voor technologieliefhebbers is.
Smart-concept (vanaf 2024)
Het Smart-concept bestaat uit kleinere winkels van 400 tot 800 vierkante meter op trafficlocaties. De kleinere filialen zijn een aanvulling op de grote ‘normale’ winkels. “Voor een winkel van het core-format is niet in elk verzorgingsgebied bestaansrecht en in de stadscentra waar veel traffic is, is er vaak geen ruimte voor”, zo vertelde Rijnders. “Het zijn winkels die klein zijn en dichter bij de klant staan, maar waar we niet een hele catchment-area hebben voor een grote winkel. Er zijn in die winkels smartbars en online pick-uppunten. In die omgeving wordt onze online-omzet soms wel 1,5 keer zoveel. Het smartconcept is vooral gestoeld op veel service.”
Xpress-formule (vanaf 2024)
De Xpress-formule is door MediaMarkt in Nederland geïntroduceerd na de ondergang van BCC. Van die keten nam het elektronicaconcern begin dit jaar 7 panden over. De compacte winkelformule is gericht op stadscentra en shoppingmalls, met de focus op gemak en beschikbaarheid. Deze filialen zijn tussen de 500 en 1.000 vierkante meter groot. Ook kunnen klanten aan de zogeheten ‘Smart Bar’ terecht voor bijvoorbeeld reparatie- en installatiediensten.
Marketplace (vanaf 2024)
Het is geen fysieke formule, maar MediaMarkt kwam in 2024 wel met een marketplace naar ons land. Deze online formule heeft aparte leveranciers, maar tegelijkertijd wil MediaMarkt wel dat de klant zich MediaMarkt-klant voelt. “Alle leveranciers moeten dezelfde service en dezelfde kwaliteit waarborgen als wij. Wij hebben een standaard en als je daar niet aan voldoet, willen we het product dus niet aanbieden”, aldus de ceo van de Benelux.
Urban Mobility Store (toekomst?)
Dit concept van MediaMarkt is er voorlopig alleen nog in Antwerpen, in België. Maar aangezien Rijnders niet uitsluit dat het wordt uitgerold in Europa, en dus in Nederland, nemen we het wel mee in de opsomming. Het winkelconcept is gericht op de verkoop van elektrische vervoersmiddelen zoals fietsen, steps, scooters, skateboards en monowheels. De formule van de elektronicaspecialist biedt daarnaast een service- en onderhoudsafdeling en laadoplossingen. Het concept is ontstaan nadat e-steps in het lokale filiaal goed werden verkocht. “Onze medewerkers krijgen de kans om in te spelen op de verwachtingen in de markt. Dit is een mooi voorbeeld hoe wij ondernemerschap binnen de organisatie stimuleren”, aldus Rijnders.