Appdate: Zo laat Target zijn klanten meebeslissen

Appdate: Zo laat Target zijn klanten meebeslissen

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Target, Amazon en Carrefour.

Target
Target is gestart met een eigen app, waarbij klanten feedback kunnen geven op productontwerpen. De toepassing heet Studio Connect en is vooralsnog alleen beschikbaar voor zeshonderd uitgenodigdde gebruikers. Via de app kunnen productontwerpers op elk moment in het ontwikkelingsproces met klanten communiceren. Zo kunnen ze gebruikers vragen stellen als 'hoe zou jij dit product gebruiken' of over wat voor soort slogans ze op een t-shirt willen hebben.

Target ziet de app als een poging tot co-creatie, waarbij...

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Target, Amazon en Carrefour.

Target
Target is gestart met een eigen app, waarbij klanten feedback kunnen geven op productontwerpen. De toepassing heet Studio Connect en is vooralsnog alleen beschikbaar voor zeshonderd uitgenodigdde gebruikers. Via de app kunnen productontwerpers op elk moment in het ontwikkelingsproces met klanten communiceren. Zo kunnen ze gebruikers vragen stellen als 'hoe zou jij dit product gebruiken' of over wat voor soort slogans ze op een t-shirt willen hebben.

Target ziet de app als een poging tot co-creatie, waarbij productontwerpen gebaseerd zijn op continue klantfeedback. Studio Connect heeft volgens de retailer drie belangrijke voordelen ten opzichte van feedback op sociale media. Ten eerste richt het zich op een vooraf geselecteerde community van producttesters, gebaseerd op informatie die de winkelketen via enquêtes en beoordelingen kent. Daarnaast krijgt Target de data in bezit, waardoor het kan beslissen hoe die gebruikt wordt. Tot slot creëert de app een marketing buzz door daadwerkelijk te handelen naar klantensuggesties.

Amazon
Amazon heeft een nieuwe visuele zoekfunctie gelanceerd voor zijn mobiele app: Part Finder. Gebruikers kunnen daarmee een foto van een schroef, bout of ander soort bevestigingsmiddel maken, die vervolgens laten identificeren en zoeken op het e-commerceplatform. De computervisietechnologie hierachter, die zeker honderd soorten bevestigingsmaterialen kan herkennen, is gemaakt door de in 2016 door Amazon overgenomen startup Partpic. De toepassing is nu bescikbaar in de iOS-versie van Amazons app.

Om de functie te gebruiken, plaatst een consument een muntje naast het schroefje of boutje om de maat te kunnen vergelijken. Daarna tikt hij op het camera-pictogram in de zoekbalk van de app en volgt vervolgens de instructies om de camera zo te positioneren dat die een nauwkeurige scan kan maken. Om Amazon verder op weg te helpen, kunnen gebruikers ook andere details over het te zoeken product invoeren.

Carrefour
Carrefour komt in België met een snelle bezorgdienst via een mobiele app. Klanten kunnen producten via de dienst ShipTo binnen negentig minuten thuis laten bezorgen. ShipTo brengt consumenten in contact met een personal shopper. Via de app kan de gebruiker een winkel in de buurt kiezen, producten toevoegen en een bestelling plaatsen. Die wordt vervolgens binnen anderhalf uur tegen thuisbezorgd tegen vijf euro bezorgkosten.

Klanten krijgen tijdens de bestelling informatie te zien over het product, zoals de samenstelling, voedingswaarden en allergenen. Als de bestelling geplaatst is, kiest ShipTo automatisch een koerier voor de bezorging. De klant kan de koerier op de kaart volgen en ontvangt real-time informatie over de status van zijn bestelling. Daarnaast kan hij met de personal shopper chatten, productfoto’s sturen en de bestelling aanpassen. 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!