Marks & Spencer richt in samenwerking met IT-bedrijf Decoded de zogenoemde M&S Data Academy op. De warenhuisketen wil daarmee de digitale kwaliteiten van zijn medewerkers naar een hoger niveau tillen.
De Data Academy is er voor alle typen functies binnen de winkelketen. Medewerkers krijgen de mogelijkheid zich in te schrijven voor The Data Fellowship, een achttien maanden durend programma voor vaardigheden in datascience. Deelnemers maken kennis met geavanceerde tools voor data-analyse zoals ‘R’ en Python en leren over technologieën als machine learning. Werknemers die het programma met succes afgronden, krijgen een kwalificatie die geaccrediteerd is door de British Computing Society.
Voor het management is er het Data Leadership-programma. Daar leert de bedrijfsleiding werken met onder meer machine learning en kunstmatige intelligentie, om ‘het meest data-geletterde leiderschapsteam in de retail’ te worden.
De Data Academy is de grootste digitale investering tot nu toe voor Marks & Spencers, zegt topman Steve Rowe. Transformatie van het bedrijf is volgens hem ‘de sleutel tot overleven’ en een groot deel hiervan ligt bij het personeel. “We moeten hun digitale gedrag, mindsets en onze cultuur veranderen om het bedrijf geschikt te maken voor het digitale tijdperk.”
Het digitale leerprogramma wordt volledig gefinancierd door Apprentinceship Levy, een fonds dat de regering van het Verenigd Koninkrijk in het leven heeft geroepen om werknemers in het land klaar te stomen voor het werk van de toekomst. Marks & Spencer hoopt met de Data Academy een digital first retailer te worden.
Reacties 0