Nederlandse consumenten hebben in 2016 voor 3,3 miljard euro aan cosmetica en parfums gekocht. Vier jaar eerder was dat nog 2,9 miljard euro, zo blijkt uit een rapport van het CBS.
De groei is vooral afkomstig van webwinkels, die in 2016 goed waren voor 268 miljoen euro aan cosmetica- en parfumverkopen. Daarmee nemen ze acht procent van de markt in, waar dat in 2012 nog twee procent was.
Drogisterijen verkochten in 2016 voor 1,3 miljard euro aan cosmetica en parfums, wat het meest is van alle branches. Hun marktaandeel is echter teruggelopen van 45 naar veertig procent. Ook supermarkten verloren marktaandeel: zij waren in 2016 nog goed voor zo’n zeventien procent van de verkopen, tegenover twintig procent vier jaar eerder. Parfum- en cosmeticawinkels klommen juist van twintig naar 21 procent.
Dat cosmetica en parfum steeds meer online wordt verkocht past volgens het CBS in de trend van het groeiende aantal mensen dat online winkelt. Vorig jaar kocht 76 procent van alle personen vanaf twaalf jaar iets online, tegenover 64 procent in 2012. De groep die online levensmiddelen, cosmetica- en schoonmaakproducten op het web kocht, groeide in die periode van zeven naar 26 procent.
Reacties 0