Ceconomy heeft in het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar een verlies van 154 miljoen euro geleden. Dat komt onder meer doordat het moederbedrijf van MediaMarkt nog eens 138 miljoen euro moest afschrijven op zijn aandeel in Metro. Een kwartaal eerder stond Ceconomy al voor 110 miljoen euro in het rood.
De omzet in het derde kwartaal liep met 0,7 procent terug tot 4,6 miljard euro. De online omzet schoot met 21 procent omhoog. Verder liep het bedrijfsresultaat (ebitda) op van vier naar 26 miljoen euro.
Over de eerste negen maanden ligt de omzet nog 0,2 procent hoger dan een jaar eerder. In West- en Zuid-Europa springen de resultaten van de Nederlandse winkels in het oog. Zonder exacte cijfers te vermelden laat Ceconomy weten dat de winstgevendheid in ons land zich in de eerste helft van het jaar ‘positief heeft ontwikkeld’. Dat komt ook doordat de Nederlandse organisatie vorig jaar nog last had van het faillissement van Phone House, dat in de winkels van MediaMarkt actief was.
Ceconomy kondigt verder aan de komende vijf jaar voor 250 miljoen euro kosten te willen besparen. Ook wordt het investeringsniveau onder de loep genomen en wordt er kritischer gekeken naar een uitbreiding van het winkelbestand. Het elektronicaconcern ging het afgelopen jaar door de duizend winkels heen en staat nu op 1.019 vestigingen.
Reacties 0