'Fysieke supermarkt blijft veruit het populairst'

'Fysieke supermarkt blijft veruit het populairst'

Het gros van de Nederlandse consumenten doet zijn boodschappen alleen in een fysieke winkel. 88 procent beperkt zich voorlopig tot de traditionele supermarkt. Dat blijkt uit onderzoek van Simon Kucher & Partners onder 340 consumenten, waar Consultancy.nl over schrijft.

Twaalf procent van de Nederlands geeft aan weleens online boodschappen te doen. Deze groep is opgebouwd uit tien procent die ook fysieke supermarkten bezoekt en twee procent die alleen online boodschappen doet.

Van alle segmenten binnen e-commerce is de boodschappenmarkt het kleinst. Zo geeft 77 procent van de consumenten aan voor boeken en speelgoed online te winkelen. Elektronica, huishoudelijke apparaten en meubels volgen met 58 procent op de tweede plek, terwijl 55 procent online kleding en schoenen koopt.

De geringe populariteit van online boodschappen komt onder meer doordat consumenten producten niet kunnen controleren op kwaliteit en versheid, stelt senior director Jos Eeland. “Daarnaast weerhouden relatief lange levertijden en het hoge minimum bestelbedrag veel mensen van online boodschappen doen.”

Er zit volgens het onderzoek nog voldoende potentie in de online boodschappenmarkt. Zo geeft 52 procent aan dat gratis bezorging een belangrijke reden zou kunnen zijn om hun boodschappen toch online te kopen, terwijl dertig procent zegt dat het afschaffen van een minimum aanschafbedrag kan helpen. Zeventien procent van de consumenten stelt nooit online boodschappen te gaan doen.

Reacties 4


Reinder Koornstra 29 aug, 16:43

Dat is toch ook alleen maar logisch? In Nederland staat op elke straathoek een supermarkt, dus waarom zou je, zolang je mobiel bent én er tijd voor kunt/wilt vrijmaken, eigenlijk op het internet gaan kopen? Dan heb je je producten na 5 minuten in huis. Daar kan geen enkele webshop tegenop!

Het is dat alle supermarkten als lemmingen over de internetrand willen springen, anders zouden ze hun geld wel anders investeren.


Henk Vos 29 aug, 21:53

Doe hetzelfde onderzoek eens over vijf jaar. Online boodschappen gaat voelbaar omzet wegsnoepen. Dat internet gaat nog eens groot worden.


Jasper K 30 aug, 09:32

Lekker representatief persberichtje met 340 hele respondenten. Kreeg de stagiair niet meer voor elkaar? Dit zegt natuurlijk helemaal niets.


Jan Janssen 30 aug, 14:02

De 2% die uitsluitend online boodschappen doet, zijn hoogstwaarschijnlijk de workaholics en zichzelf voorbijhollende managers die 'geen tijd hebben' om boodschappen te doen. Dit zal altijd een kleine groep blijven. Er zal vast nog wel ruimte voor online groei zijn voor de gelegenheden dat je een keer heel veel boodschappen nodig hebt of als het echt niet uitkomt, maar de producten kunnen uitzoeken en controleren op versheid zal tot in lengten van dagen een argument blijven om toch gewoon naar de supermarkt te gaan, zeker zolang die (zoals Reinder) zegt, op elke straathoek te vinden is.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!