Blokker wil winkels 'gezelliger en voller' maken

Blokker wil winkels 'gezelliger en voller' maken

De ruim vierhonderd vernieuwde winkels van Blokker worden door klanten ‘frisser’, maar ook ‘steriel en leeg’ gevonden. Daarom worden ze nu weer ‘gezelliger en voller’ gemaakt, zegt ceo Ludo Bijvoet tegenover NRC.

Blokker gaat weer terug van zes- naar achtduizend artikelen in het assortiment. Zo komen meer dan duizend typische Blokker-producten terug, zoals de braadzak en het melkkloppertje, en worden nieuwe dingen als babyspullen verkocht. “Daar wordt het vanzelf voller van, maar we gaan de winkels ook gezelliger maken”, aldus Bijvoet.

Blokker raakte met de verbouwing van de winkels, de marketingcampagne rond actrice Sarah Jessica Parker en de verkoop van duurdere spullen ‘dertig procent van de klanten kwijt’. Ook wilde Blokker te veel op een foodbedrijf lijken, zegt ceo Michiel Witteveen van Blokker Holding. In een supermarkt weten klanten volgens hem van tevoren precies wat ze willen hebben. “Bij een non-foodbedrijf worden klanten verrast door dingen die ze niet nodig hebben.”

Blokker Holding schreef vorig jaar een recordverlies van 344 miljoen euro in de boeken, waarna topman Casper Meijer moest vertrekken. Zonder steun van de familie Blokker had het bedrijf niet meer bestaan, denkt Witteveen. “Een bank had allang gezegd: hartstikke leuk, maar waar zijn onze zekerheden? Daar doen we het niet voor, wegwezen!”

Inmiddels is er volgens Bijvoet weer sprake van omzetgroei. In de eerste helft van dit jaar heeft de retailer vijf procent meer verkocht dan een jaar ervoor, stelt hij. “We zijn nog lang niet terug op het oude niveau. Maar het belangrijkste is dat er na jaren van daling een omslag is.”

Reacties 14


Annemiek Luyckx 7 sep, 13:34

Hans Wijmer
Ik ben het volledig met je eens


Bauke Bakker 4 sep, 22:49

Met verbazing lees ik de laatste alinea een paar keer opnieuw...., maar het staat er toch écht:

'Inmiddels is er volgens Bijvoet weer sprake van omzetgroei. In de eerste helft van dit jaar heeft de retailer vijf procent meer verkocht dan een jaar ervoor, stelt hij. “We zijn nog lang niet terug op het oude niveau. Maar het belangrijkste is dat er na jaren van daling een omslag is.”

Oei, oei, oei! Met andere woorden: als je omzet maar lang genoeg daalt, komt er vanzelf een moment dat je een plusje kan melden... Met dit soort opmerkingen van de directie wordt het er wat mij betreft niet hoopgevender op voor Blokker...


Hans Wijmer 4 sep, 15:28

Ontsla de proffesoren die denken dat ze weten wat de klant wil en trek voldoende kooplui aan die weten/aanvoelen wat de klant wil kopen.


Piet Klerks 4 sep, 11:58

Waarom ga je naar een Blokker-winkel? Omdat je voor een LAGE prijs een huishoudartikel wil hebben. Pleeborstels, een paar borden, schuursponsjes, een usb-stekker, een kruimeldief. Dát moet je kern zijn en dáár moeten je klanten voor willen terugkomen.
En toen was daar de Action die de prijzen ineens halveerde. Mensen zijn niet gek en daarom is 30% gewoon weggelopen om nooit meer terug te komen. Dat er nu 5% meer is omgezet in deze hyper hoogconjunctuur zegt niks. Het is wachten tot de economie weer in een dip schiet en dan is het einde verhaal voor Blokker.


Marion Van den Bergh 4 sep, 00:53

De vernieuwingen hebben veel van ieder personeelslid gekost...en uiteindelijk tegen beter weten in. De klanten willen verrast worden , een goede prijs betalen en datgene kopen waarvoor ze al ruim 100 jaar voor kwamen, generatie op generatie.
Zo'n mooi familiebedrijf.....jammer.....heel jammer


Henk Bakker 3 sep, 20:39

Volgens mij zijn ze weer op de weg terug. Die lokkertjes van een euro is wat de mensen willen. Zo komen ze tenminste weer eens in de winkel. Alleen moeten er meer spullen in de winkel komen. Meer klokken, meer speelgoed, meer servies, meer van alles. Er is veel kritiek van zogenaamde deskundigen, het is beter om naar de klanten te luisteren. Die hoeven geen rvs vuilnisbak van honderden euro`s. Gewoon goede merken tegen een scherpe prijs.


Erik Wijle 3 sep, 17:48

Helaas is dit wel de realiteit. Volgens mij is de heer Michiel Witteveen ook niet de juiste persoon om dit schip de wal te doen keren; het is geen modezaak ! Luister en kijk naar uw consument, zorg voor goede scholing van uw personeel en pas uw assortiment aan, aan de vraag van de consument. Intussen zit de concurrentie echt niet stil. Ga terug naar de werkvloer en pas uw beleid daar op aan; geen ivoren toren beleid.


Hans Wijmer 3 sep, 13:08

Het probleem bij Blokker is dat de directeuren, die geen verstand hebben van de handel, het assortiment bepalen in plaats van inkopers die gevoel hiervoor hebben en daardoor een grote omzet zullen generen doordat klanten graag de door de inkopers ingekochte producten zullen kopen. Winst wordt alleen gegeneerd door voldoende producten te verkopen met een nette marge. Met waspoeder e.d. zal dat niet lukken. Kijk naar Casa die heeft het roer duidelijk omgegooid. Een evenwichtig, aantrekkelijk assortiment. Maar ja, Casa is eigendom van de familie Blokker en die heeft daar zeker nog invloed op. Blokker is eveneens van de familie maar zonder enige invloed van hen. Als De Blokker winkels nog langer door modderen dan zullen zij het (helaas) niet redden.


Gerard van Gummigalgen 3 sep, 12:48

Het grote probleem van Blokker is dat ze hun unieke positie kwijt zijn. Blokker verkoopt niets dat een andere winkel niet heeft en bovendien is het dan bij Blokker ook nog vaak duurder. Kom eens met een verrassend assortiment, waar de klant voor naar je winkel komt.


Paul Tiemessen 3 sep, 12:33

Zolang Blokker blijft volharden in het vasthouden aan afwas-en schoonmaakartikelen, wordt het niets. Een markthandelaar die zijn handel niet verkoopt, verandert niet de kraam, maar het aanbod. Casa duikt precies in het gat dat Blokker heeft achtergelaten.


Seb Seb 3 sep, 12:32

Het grote probleem van Blokker en z'n vernieuwingen is dat deze vanuit het hoofdkantoor bedacht worden, ipv te kijken: Wat wil onze klant? Als je deze vraag telkens centraal blijft stellen in je hele propositie en assortiment, komen de klanten vanzelf terug.

Blokker is zijn 'smoel' en 'herkenbaarheid' volledig verloren door nu al 2,5 jaar telkens te veranderen van assortiment, propositie en waarden.

Ten tweede: Begin te investeren in je personeel, want het niveau van het Blokker personeel is nog altijd extreem laag. Bij Action krijg je nog meer service...


Reinder Koornstra 3 sep, 12:31

Merkwaardig, wat Witteveen zegt heb ik al jaren geleden gezegd met die 'Nieuwe Blokker', maar al die tijd is men maar blijven aanklooien. Intussen blijven die 'Nieuwe Blokkers' te groot om een rendabele bricks en clicks formule mee te ontwikkelen. Zoals ik al jaren geleden bepleitte in BLOKKER 3.0!


Jaap vV 3 sep, 12:16

Heel bijzonder dit. Welke 'deskundige' draait daar bij Blokker eigenlijk aan de knoppen? Sinds de 'nieuwe' Blokker kom ik er niet meer. Alsof ze voortdurend aan het opruimen zijn, zo lelijk is dat interieur. Terwijl er met de artikelen niks mis is.


Bert Moens 3 sep, 12:12

Mijn advies voor de heer Ludo Bijvoet zou zijn ga eens zelf een paar weken in een winkel staan dan weet je meteen het probleem. Vorige week wilde we een strijkbout kopen in Heerlen Blokker wat een drama assortiment en zeer slecht geëtaleerd het staat zo hoog dat je niet eens kunt vergelijken.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!