Zo’n tien tot vijftien procent van de bezorgritten in steden kan vervangen worden door ‘lichte elektrische vrachtvoertuigen’ (LEVV's). Dat blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam.
Onder LEVV’s verstaan de onderzoekers een fiets, bromvoertuig of compact voertuig met elektrische ondersteuning of aandrijving. De voertuigen kunnen zowel voor pakketdiensten als foodbezorging een efficiënt alternatief zijn. In steden als Amsterdam en Rotterdam zou het gaan om drie- tot vierduizend LEVV’s, vooral fiets- en bromfietsen. Compacte distributievoertuigen zijn nog een relatief kostbaar alternatief voor elektrische bestelauto’s, die een groter laadvermogen, hogere maximumsnelheid en grotere actieradius hebben.
Grote bedrijven als Coolblue, Wehkamp en Picnic maken voor een deel van hun leveringen al gebruik van LEVV’s. “Het begin is er, er zijn allerlei bedrijven die op uiteenlopende manieren proberen oplossingen te vinden voor logistieke problemen”, zegt onderzoeker Susanne Balm tegen Het Parool. Overstappen van het ene op het andere bezorgvoertuig is volgens haar ingewikkeld, omdat het wel rendabel moet zijn. “De inzet van KEVV’s wordt dat pas als de levering sneller kan worden uitgevoerd dan met de conventionele vervoermiddelen."
Momenteel rijden in Nederland bijna één miljoen bestelauto’s rond, een aantal dat toeneemt door onder meer de groei van e-commerce. Die toename leidt tot opstoppingen in binnensteden, verkeersonveiligheid en ongezonde lucht.
Reacties 0