De omzet van de Nederlandse detailhandel lag in het tweede kwartaal 4,1 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Supermarkten zagen hun omzet met 4,7 procent groeien, de sterkste omzetgroei sinds 2009, meldt het CBS.
De groei van supermarkten is de sterkste van alle retailbranches. Doordat voedingsspeciaalzaken juist een fractie omzet verloren, bedraagt de totale omzetgroei van de foodsector 4,1 procent. De groei van non-foodretailers bedroeg in het tweede kwartaal 2,5 procent.
Binnen de non-foodspelers tekenden doe-het-zelfzaken met 3,7 procent voor de grootste stijging. Drogisterijen en winkels in meubel- en woninginrichting groeiden met 2,5 procent. Net als in het eerste kwartaal bleef de omzet van speelgoedwinkels het sterkst achter, met een daling van dertien procent op jaarbasis. Ook elektronicawinkels zagen hun omzet met twee procent dalen. Online werd in het tweede kwartaal 18,7 procent meer verkocht ten opzichte van een jaar eerder.
Aan het begin van het derde kwartaal gaven ondernemers in de meeste detailhandelsbranches aan dat een tekort aan personeel de bedrijfsvoering belemmert, meldt het statistiekbureau verder. Zo had ruim veertien procent van de supermarkten en warenhuizen een personeelstekort. Dat was begin 2015 nog geen één procent. Van de pure onlinespelers kampt aan het begin van het derde kwartaal achttien procent met een personeelstekort.
Reacties 0