De Europese tak van Hudson’s Bay Company (HBC) en de Duitse warenhuisketen Karstadt komen definitief onder één dak. De eigenaar van onder meer de Hudson's Bay-warenhuizen in Nederland behoudt een aandeel van 49,99 procent in het fusiebedrijf.

Het gecombineerde warenhuisconcern is goed voor een jaaromzet van 5,4 miljard euro, waarmee het na het Spaanse El Corte Inglés het grootste warenhuisbedrijf van Europa is. Met de fusie worden ‘iconen’ uit de Duitse detailhandel samengevoegd, reageert Hudson’s Bay-topvrouw Helena Foulkes. "We creëren een sterkere retailentiteit die beter gepositioneerd is om te profiteren van marktkansen.” De deal bouwt volgens haar voort op de inspanningen om HBC te stroomlijnen en biedt een ‘duidelijk pad voorwaarts’ om de Europese activiteiten te verbeteren.

Karstadt-eigenaar Signa krijgt ook een belang van vijftig procent in de Duitse vastgoedactiva van HBC, waarvoor een aparte joint venture wordt opgericht. Het van oorsprong Canadese warenhuisconcern verdient hier netto 411 miljoen euro aan. De fusie wordt naar verwachting binnen drie maanden afgerond.

Het rondkomen van de fusie, waarmee de Duitse warenhuisketens Galeria Kaufhof en Karstadt onder een dak komen, werd eerder deze week al gemeld in Duitse media. Daarbij werd gesproken over een verlies van vijfduizend arbeidsplaatsen, maar hierover maakt Hudson’s Bay zelf niets bekend.