Carrefour probeert het zonder A-merken

Carrefour heeft in vier Franse supermarkten een groot deel van de A-merkproducten uit de schappen gehaald. De retailer wil zo de populariteit van zijn huismerken vergroten.

Carrefour voert het experiment uit in twee Market-winkels en twee Hypermarket-filialen, schrijft de Franse retailexpert Olivier Dauvers op zijn blog. Bij sommige productgroepen, waaronder vleeswaren en vruchtensap, is tot tachtig procent van de ruimte vrijgemaakt voor eigen labels. Huismerken maken nu zo’n 22 procent uit van de omzet, maar de supermarktketen wil dat binnen vier jaar opvoeren tot 33 procent.

Onder meer grote Franse merken als Puget en Teisseire zijn uit de schappen verdwenen. Carrefour wil met de test vooral ontdekken in hoeverre klanten openstaan voor producten van private labels in plaats van A-merken.

Huismerken vormen een grote uitdaging voor merken en leveranciers uit de hele wereld, stelde marktonderzoeker Nielsen eerder dit jaar. Consumenten zouden huismerken en merken van multinationals steeds meer zien als gelijkwaardig en inwisselbaar. Als ze voor kwaliteit gaan, worden huismerken steeds vaker in overweging genomen.

Hoewel private labels wereldwijd in opmars zijn, is dat in Nederland nauwelijks te zien. Hun marktaandeel ligt al enige tijd stabiel op 27 procent.

RetailTrends