RetailRookie Parfumado: Een online verlengstuk van parfumeries

RetailRookie Parfumado: Een online verlengstuk van parfumeries

Maak kennis met de RetailRookies 2018-2019: tien innovatieve pioniers die op nieuwe manieren inspelen op consumentenbehoeften en de retail kleur geven. Begonnen op een wit vel, aan het begin van een nieuw avontuur. Vandaag aandacht voor Parfumado. "We brouwen straks geuren waar echt vraag naar is."

Black Opium, Acqua di Gioia of Dylan Blue. Als je niet zo thuis bent in de wondere wereld van parfums, zeggen deze namen je waarschijnlijk niet zoveel. Een nieuw geurtje uitzoeken dat perfect bij je past, is voor veel mensen dan ook een lastige opgave. Zeker wanneer je in een winkel staat waar honderden verschillende geuren door elkaar zweven. Martijn van Rooy kent het dilemma. Negen maanden geleden lanceerde hij Parfumado voor het grote publiek: een online parfumerie waar je een abonnement kunt afsluiten en elke maand een zelfgekozen geursample op je deurmat krijgt. “Tijdens mijn werkzaamheden voor het nicheparfummerk YVRA 1958 merkte ik hoe weinig er wordt geïnnoveerd binnen deze branche. En ook hoe lastig het is om als consument een goede geur te kiezen en nieuwe exemplaren te ontdekken.”

Met data de juiste...

Maak kennis met de RetailRookies 2018-2019: tien innovatieve pioniers die op nieuwe manieren inspelen op consumentenbehoeften en de retail kleur geven. Begonnen op een wit vel, aan het begin van een nieuw avontuur. Vandaag aandacht voor Parfumado. "We brouwen straks geuren waar echt vraag naar is."

Black Opium, Acqua di Gioia of Dylan Blue. Als je niet zo thuis bent in de wondere wereld van parfums, zeggen deze namen je waarschijnlijk niet zoveel. Een nieuw geurtje uitzoeken dat perfect bij je past, is voor veel mensen dan ook een lastige opgave. Zeker wanneer je in een winkel staat waar honderden verschillende geuren door elkaar zweven. Martijn van Rooy kent het dilemma. Negen maanden geleden lanceerde hij Parfumado voor het grote publiek: een online parfumerie waar je een abonnement kunt afsluiten en elke maand een zelfgekozen geursample op je deurmat krijgt. “Tijdens mijn werkzaamheden voor het nicheparfummerk YVRA 1958 merkte ik hoe weinig er wordt geïnnoveerd binnen deze branche. En ook hoe lastig het is om als consument een goede geur te kiezen en nieuwe exemplaren te ontdekken.”

Met data de juiste geur
Zijn oplossing is een website waar klanten onafhankelijk geuradvies krijgen en mede op basis van data een parfum krijgen in miniformaat. Om klanten te helpen bij het maken van hun keuze, zijn de producten verdeeld in verschillende categorieën als merk, geslacht, geurassociatie en stijl. Daarnaast geven ze hun geurvoorkeuren aan en krijgen ze op basis van eerdere aankopen en data uit vergelijkbare klantprofielen suggesties voor een nieuw product. Mocht de geur toch niet bevallen, dan zit je niet nog jaren met die enorme fles. “Voor 14,95 euro per maand krijg je een reisflacon van acht milliliter parfum naar keuze toegestuurd. Genoeg om een maand mee door te komen. Niet tevreden? Dan kies je de maand erop gewoon een ander geurtje.” Wie wel enthousiast is, kan ervoor kiezen een grotere fles aan te schaffen.

Missie
Omdat Parfumado dus geen parfumflacons maar samples verkoopt, werkt het platform eigenlijk als een online verlengstuk van parfumeries. “We zien onszelf dan ook niet als een concurrent van traditionele ketens”, aldus Van Rooy. Zijn missie is om mensen op grote schaal kennis te laten maken met de bijzondere wereld van parfum. “Er zijn zo ontzettend veel fantastische geuren, die maar weinig mensen kennen. Dat proberen we te veranderen.” De markt was volgens hem ook hevig toe aan innovatie. “De winkels zagen er twintig jaar geleden exact hetzelfde uit. De winkelervaring is niet meer van deze tijd.”

Inspiratie haalde Van Rooy uit Amerika, waar een bedrijf met soortgelijke formule al langer bezig is en onderhand al zo’n vierhonderdduizend abonnees heeft. Bij Parfumado loopt het zo rap nog niet. Op dit moment verwelkomen ze zo’n duizend nieuwe abonnees per maand. Maar ze zijn dan ook pas sinds oktober bezig. “Duidelijk is dat er behoefte aan is”, zegt Van Rooy. Het komende jaar hoopt hij tienduizend samples naar klanten te verzenden.

Aan de slag
Daarna wil hij letterlijk de grenzen gaan verleggen. “Ons doel is om dé online parfumerie van Europa te worden.” En niet te vergeten: uiteindelijk zelf producten maken en aanbieden. “Op basis van de data die wij van klanten verzamelen, willen we geurende producten ‘brouwen’ waar een bewezen vraag naar is. Wie weet in samenwerking met beroemde mensen als Justin Bieber of parfumeurs. Op deze manier kunnen we zoveel mogelijk mensen wegwijs maken in de wereld van parfums.”

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!