Nederland is Europees kampioen online boodschappen doen

Nederland is Europees kampioen online boodschappen doen

Nederland bevindt zich op het gebied van online winkelen in de top vijf van de Europese Unie. Als het op het doen van online boodschappen aankomt, staat ons land zelfs bovenaan. Dat blijkt uit cijfers van Eurostat en een enquête van de Europese Unie, waar het CBS over bericht.

Vorig jaar winkelde 79 procent van de mensen tussen de 16 en 75 jaar in Nederland online. In de Europese Unie ligt het gemiddelde op 57 procent. Alleen in het Verenigd Koninkrijk (82 procent), Zweden (81 procent), Denemarken en Luxemburg (allebei tachtig procent) ligt het aandeel van de bevolking die online winkelt hoger dan in ons land. In buurlanden Duitsland en België winkelt respectievelijk 75 en zestig procent op het internet.

Kleding en sportartikelen worden in de EU het meest online gekocht. In ons land kocht 57 procent vorig jaar wat uit die productgroep online. Alleen in het Verenigd Koninkrijk ligt dat percentage hoger (61 procent).

Het Verenigd Koninkrijk liep tot voor kort ook voorop op het gebied van online boodschappen. Sinds vorig jaar is Nederland koploper, doordat 29 procent van de Nederlanders levensmiddelen online kocht. Een jaar eerder was dat nog 21 procent. In het Verenigd Koninkrijk liep het aandeel terug van 29 naar 28 procent.

Nederlandse consumenten zeggen relatief vaak te kampen met een te late levering bij online aankopen. 24 procent heeft hier vorig jaar mee te maken gehad, tegenover zeventien procent van de consumenten in de gehele EU. Andere problemen die door Nederlanders worden genoemd zijn technische problemen (dertien procent) en verkeerde of beschadigde goederen (tien procent).

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends