Appdate: Een extra paar ogen voor blinde supermarktbezoekers
19 september 2018 om 11:06
4
minuten
Appdate: Een extra paar ogen voor blinde supermarktbezoekers
Gepubliceerd op
19 september 2018 om
11:06
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Saturn, Wegmans en 3D Pillar.
Saturn
Bezoekers van de Saturn Express-winkel in Innsbruck kunnen al sinds maart van dit jaar betalen zonder langs een kassa te hoeven, maar nu heeft de elektronicaketen ook in München een kassaloze winkel. Daarvoor is de app Saturn Smartpay gelanceerd. Klanten die de applicatie downloaden en zich registeren, kunnen hun smartphone tegen de beveiligingstag van het product houden dat ze willen kopen.Het anti-winkeldiefstalalarm wordt dan automatisch gedeactiveerd via een Bluetooth-interface en het product wordt afgerekend. Vervolgens kan de klant de winkel met de aankoop verlaten.
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Saturn, Wegmans en 3D Pillar.
Saturn
Bezoekers van de Saturn Express-winkel in Innsbruck kunnen al sinds maart van dit jaar betalen zonder langs een kassa te hoeven, maar nu heeft de elektronicaketen ook in München een kassaloze winkel. Daarvoor is de app Saturn Smartpay gelanceerd. Klanten die de applicatie downloaden en zich registeren, kunnen hun smartphone tegen de beveiligingstag van het product houden dat ze willen kopen.Het anti-winkeldiefstalalarm wordt dan automatisch gedeactiveerd via een Bluetooth-interface en het product wordt afgerekend. Vervolgens kan de klant de winkel met de aankoop verlaten.
Saturn houdt in eerste instantie een pilot tot november met de app. Die is daarbij alleen te gebruiken voor geselecteerde producten van de afdeling hoofdtelefoons. De app dient ook als een 'persoonlijke koopassistent'. Zo krijgen klanten informatie over het product, foto's en prijzen. Ook wordt de digitale kassabon opgeslagen en is er een feedbackfunctie, waarmee gebruikers hun ervaringen met het contactloos betalen kunnen delen.
Wegmans
Boodschappen doen als je blind bent, dat valt nog niet mee. Maar bij de Amerikaanse supermarktketen Wegmans kunnen blinden en slechtzienden voortaan in alle honderd winkels terecht. Het is namelijk de eerste retailer die in al zijn vestigingen gebruik maakt van de AR-app Aira, die de smartphone omtovert in 'een tweede paar ogen'.
Gebruikers die de app downloaden en activeren, kunnen live verbinden met een telefonist op afstand die de smartphonecamera kan gebruiken om vanuit het perspectief van de klant mee te kijken. Met duidelijke aanwijzingen wordt de shopper vervolgens door de winkel naar zijn favoriete producten geleid. Aira-medewerkers krijgen hiervoor een uitgebreide oriëntatie- en mobiliteitstraining, om mensen ook door lastige omgevingen zoals een druk winkelcentrum te kunnen navigeren. Individuele Aira-gebruikers betalen een vergoeding per minuut, maar Wegmans neemt die kosten voor zijn rekening. Zo kunnen klanten als gast inloggen op Wegmans' Aira-account, en zo meer tijd en wellicht meer geld in de winkel besteden.
3D Pillar Personeelstekort in de retail is niet alleen in Nederland een probleem. In de Verenigde Staten zijn retailers momenteel op zoek naar in totaal zevenhonderdduizend nieuwe krachten. Softwarebedrijf 3D Pillar heeft daar nu naar eigen zeggen een 'baanbrekende' oplossing voor: een app die winkelketens aan werkzoekenden matcht. Daarvoor wordt samengewerkt met mobile first vacatureplatform Capango.
De app geeft werkzoekenden de mogelijkheid om hun vaardigheden en interesses in te voeren. Ook kunnen ze eventueel een videopitch van zestig seconden uploaden, als alternatief voor een cv. Een algoritme op basis van machine learning zoekt vervolgens passende retailjobs bij de werkzoekende. Die kan vervolgens, á la Tinder, vacatures waarin hij geïnteresseerd is naar rechts swipen. Omgekeerd helpt de app retailers om mensen te bereiken in hun omgeving, in plaats van te vertrouwen op ineffectieve advertenties.
Dit is een premium artikel
Verder lezen?
Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community
Slechts€10voor de eerste maand
Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;
✅ het RetailTrends-magazine (print + online);
✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;
✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;