Miljardenomzet voor Nederlandse merken op Alibaba

Miljardenomzet voor Nederlandse merken op Alibaba

Meer dan honderd Nederlandse retailers en merken hebben inmiddels een eigen winkel op Tmall of Tmall Global. In totaal waren merken uit ons land het afgelopen boekjaar van Alibaba goed voor omgerekend 1,25 miljard euro omzet via die platforms. Dat zegt managing director Roland Palmer van Alibaba Benelux tegenover RetailTrends.

Nederlandse spelers boekten vorig boekjaar 35 procent omzetgroei via Alibaba ten opzichte van een jaar daarvoor. Via de ruim honderd eigen shops boekten zij omgerekend zo'n 350 miljoen euro omzet, de rest komt via andere onlinewinkels op Alibaba. Dat toont volgens Palmer aan dat Nederlandse merken in trek zijn. “Verkopers uit de rest van de wereld benaderen graag Nederlandse fabrikanten om hun producten in China te verkopen.”

Veel Nederlandse winkelketens staan op het punt van start te gaan op Tmall, zegt Palmer. Hunkemöller is recent al begonnen. Alibaba heeft volgens de topman geen streefdoel voor het aantal Nederlandse partners, omdat het belangrijker is dat het succesvolle winkels zijn. “Als we iedereen hadden toegelaten, hadden we nu al vijfhonderd winkels gehad.”

Alibaba heeft de komende drie tot vijf jaar geen plannen om de Europese markt op te gaan, zegt Palmer verder. De e-commercereus richt zich voorlopig op China, India en Zuidoost-Azië. Daarna sluit hij niets uit, omdat Alibaba in 2036 wereldwijd twee miljard klanten wil hebben, waarvoor waarschijnlijk ook Europa nodig is.

Voor webwinkel AliExpress staat Nederland in de top zeven markten wereldwijd, laat Palmer verder weten. “We zijn in Nederland al vrij groot zonder er iets voor te doen”, aldus de directeur. Plannen om AliExpress actiever te promoten, zijn er niet. “Nederland is een vrij kleine markt en daarom geen focusland.”

Roland Palmer blikt op RetailTrends uitgebreid terug op de eerste twee jaar van Alibaba in de Benelux en geeft een voorproefje van wat we de komende jaren kunnen verwachten. 

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends