Kruidvat in de fout met parallelhandel

Kruidvat in de fout met parallelhandel

Kruidvat heeft parfum van Paco Rabanne verkocht dat niet voor de Europese markt was bestemd. Daarmee is het merkenrecht van eigenaar Puig geschonden, zo concludeert de rechtbank in Den Haag.

De zaak draait om de verkoop van het parfum 1 Million EDT, dat in januari onder meer als ‘valentijnstip’ door Kruidvat in zijn folder werd aangeboden. A.S. Watson, het moederbedrijf van Kruidvat, had die parfum ingekocht via parallelhandelaar SAR Trading. Door een tiental testaankopen te doen kwam Puig erachter dat de producten voor het eerst in Hongkong op de markt zijn gebracht en niet waren bedoeld voor verkoop in Europa.

A.S. Watson en SAR hebben de producten via een Poolse partij gekocht van een – onbekende – selectieve distributeur van Puig in de Europese Unie. Ze stellen dat er sprake is van (indirecte) toestemming vanuit Puig, doordat het parfum door de officiële distributeur uit Hongkong zou zijn doorverkocht of door de merkeigenaar zelf in het Europese verkeer is gebracht.

In het eerste scenario kan volgens de rechter echter sprake zijn van een wanprestatie van de distributeur uit Hongkong, waardoor een toestemming ontbrak. Dat het parfum door Puig zelf op de Europese markt is gebracht, wordt door het bedrijf ontkend aan de hand van de unieke QR-codes op iedere verpakking. Daaruit zou blijken dat ze zijn verkocht aan de officiële distributeur uit Hongkong, die geen toestemming had om de verpakking in Europa aan te bieden.

De voorzieningenrechter verbiedt A.S. Watson en SAR om het parfum nog langer aan te bieden of op voorraad te hebben. Ook zijn ze veroordeeld in de proceskosten, die door Puig begroot zijn om ruim achtduizend euro.

RetailTrends