Dierenspeciaalzaak Pets Place gaat in zeventig van zijn vestigingen dierenklinieken openen. Een pilot in zeven winkels bleek zo succesvol dat het concept versneld wordt uitgerold.
De klinieken, genaamd Vets Place, moeten volwaardige concurrenten worden van de reguliere dierenarts. Hoewel de meeste zorg gericht is op preventie, in de vorm van controles en vaccinaties, worden nagenoeg alle medische handelingen verricht. Prijzen liggen gemiddeld tientallen euro’s lager dan bij reguliere zorg. Toch wil het bedrijf benadrukken niet als prijsvechter de markt te willen betreden. "We denken niet dat we marktaandeel afpakken, maar de markt vergroten", zegt Sanne Oosterhof, operationeel directeur van moederbedrijf IJsvogel.
Anderhalf jaar geleden startte het bedrijf uit Ede met de proef. Heerlen werd de eerste vestiging waar een kliniek opende. Inmiddels is deze kliniek vijf dagen per week operationeel en is de populariteit zo hoog dat er een wachtlijst van twee weken is voor operaties. Vooruitlopend op de uitrol, bezoekt een mobiele dierenarts van Vets Place al zestig vestigingen. Volgens de dierenwinkel is de drempel bij hen lager dan bij een dierenarts en komen er klanten die anders niet naar een dierenarts zouden gaan.
De extra service heeft ook invloed op het winkeloppervlak. In vijf jaar tijd is het gemiddelde oppervlak van de winkels opgelopen van 130 naar driehonderd vierkante meter. Enkele superstores, waar ook een hondenwasstraat of trimsalon in gevestigd zijn, tellen zelfs achthonderd tot duizend vierkante meter.
Reacties 0