Uniqlo groeit internationaal met een kwart, 'sterke start' in Nederland

Uniqlo groeit internationaal met een kwart, 'sterke start' in Nederland

Uniqlo heeft zijn internationale omzet in het afgelopen boekjaar met 26,6 procent zien toenemen tot omgerekend 6,9 miljard euro. Daarmee groeit de Japanse modeketen beduidend harder dan in eigen land, waar de groei beperkt bleef tot 6,7 procent.

De operationele winst van de internationale tak van Uniqlo groeide met bijna 63 procent tot ruim 911 miljoen euro. Daarmee ligt het resultaat nog een fractie lager dan in Japan, waar de retailer met een groei van 24 procent op 913 miljoen euro uitkwam. De internationale omzet is wel al hoger dan die in de thuismarkt. In Europa was Uniqlo goed voor 694 miljoen euro omzet en werd de operationele winst verdubbeld, met name door sterke prestaties in Rusland Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Uniqlo opende in het afgelopen boekjaar, dat in augustus afliep, 22 nieuwe winkels in Europa. De nieuwe markten van de retailer, waaronder Nederland, maakten naar eigen zeggen een ‘sterke start’. Uniqlo opende ook zijn eerste winkels in Spanje en Zweden.

Voor het lopende boekjaar rekent moederconcern Fast Retailing op een totale omzet van zo’n 17,6 miljard euro, een groei van acht procent. De nettowinst moet met 6,6 procent groeien naar een kleine 1,3 miljard euro. 

Uniqlo opende eind vorige maand zijn deuren in Amsterdam. Topman Tadashi Yanai liet weten in de toekomst in veel Nederlandse steden te willen zitten.


 

Reacties