Zalando verwacht eind van dit jaar meer dan zeshonderd fysieke winkels aangesloten te hebben op zijn platform. Dit ‘connected retail’-model komt vanaf volgend jaar ook buiten Duitsland beschikbaar, met Nederland als een van de belangrijkste doelmarkten.
Via het model kunnen retailers orders van klanten van Zalando zelf afhandelen en producten rechtstreeks vanuit de winkel versturen. In de toekomst wil Zalando de winkels ook inzetten om zijn orders de volgende of nog dezelfde dag te bezorgen. “De offline winkels van onze partners zijn vaak dichterbij de klant dan ons centraal magazijn”, zegt Carsten Keller, vicepresident direct-to-consumer bij Zalando.
Algorithmic fashion companion
Zalando laat verder weten van start te gaan met een outfitalgoritme. De zogenoemde algorithmic fashion companion genereert outfits op basis van een verlanglijstje of de aankoophistorie van de klant. De individuele stylingtips zijn beschikbaar voor klanten in alle landen waar Zalando aanwezig is.
Voor de lancering is gecontroleerd of de kwaliteit van een algoritmische outfit hetzelfde is als van een outfit die door een mens is samengesteld. Daarbij kregen fashionexperts van Zalando suggesties voorgelegd die handmatig en automatisch waren gegenereerd. “Het aantal ‘Oh yeah, wow’-outfits was bij allebei hetzelfde”, zegt head of engineering Olena Bachynska in het komende nummer van RetailTrends. “Toen wisten we dat het algoritme goed genoeg was om het aan klanten te laten zien.”
What’s Next in Retail Tech op 13 november
Zalando is één van de sprekers tijdens het event What’s Next in Retail Tech, dat op 13 november wordt gehouden in Amsterdam. Daar laat senior program manager lead personalization Caroline Carlqvist zien hoe technologie, zoals kunstmatige intelligentie, de mode-industrie hervormt door aanbevelingen, maatadvies en vele andere aspecten van de digitale ervaring die op de individuele klant worden afgestemd. Ga voor het volledige programma en om je aan te melden naar de website: whatsnextinretailtech.nl.
Reacties 0