Consument besteedt honderden miljoenen meer aan duurzaam voedsel

Consument besteedt honderden miljoenen meer aan duurzaam voedsel

Nederlandse consumenten gaven vorig jaar ruim 4,5 miljard euro uit aan voedsel met een duurzaamheidskeurmerk. Dat betekent een plus van 730 miljoen euro ten opzichte van 2016, blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel die is samengesteld door Wageningen Economic Research.

De omzet van voedsel met een Beter Leven-keurmerk kwam uit op bijna 1,6 miljard euro, een groei van 39 procent. Verder kochten consumenten voor 1,2 miljard euro aan biologische producten, een toename van vijf procent. Het marktaandeel van duurzaam voedsel ligt inmiddels op elf procent. De monitor laat volgens minister Schouten zien dat de Nederlandse consument stap voor stap meer waardering heeft voor de productie van voedsel op duurzamere wijze. “Daarmee speelt de consument een belangrijke rol op weg naar kringlooplandbouw.”

De verkoop van duurzaam voedsel liet vorig jaar binnen de meeste productgroepen een stijging zien. Binnen vlees en vleeswaren bedroeg die veertig procent en kwam de omzet uit op 1,4 miljard euro. Gekeken naar het marktaandeel, zijn duurzame producten binnen eieren het grootst: 37 procent van alle verkochte eieren had een duurzaamheidskeurmerk. Door de fipronilaffaire daalde de omzet juist in die groep wel, omdat het aanbod van eieren met een keurmerk daalde.

De Monitor Duurzaam Voedsel is een jaarlijkse publicatie van Wageningen Economic Research in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Gebaseerd op een steekproef geeft de monitor inzicht in de bestedingen van de Nederlandse consument aan duurzamer geproduceerd voedsel in supermarkten, foodservices en speciaalzaken.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!