Miele opent ergens volgend jaar een tweede eigen winkel in ons land. Na het experience center bij het hoofdkantoor in Vianen, komt er ook een vlaggenschip in Amsterdam. Het concept kunnen we nu al bewonderen in Toronto, waar afgelopen zomer de eerste gloednieuwe flagshipstore werd geopend.
De bewuste winkel van Miele bevindt zich sinds eind juli in Yorkdale, een van de grootste winkelcentra van Canada. Het is voor de witgoedfabrikant de vijfde fysieke vestiging in het land en de eerste volgens het nieuwe concept. De winkel wordt omschreven als ‘een innovatieve winkelervaring die consumenten meeneemt op reis door het hele Miele-verhaal, dat wordt gekenmerkt door kwaliteit, design, innovatie en duurzaamheid’. “De ervaring die we onze klanten bieden, zal de manier waarop mensen kijken naar het kopen van apparaten veranderen en een nieuwe standaard neerzetten binnen onze branche”, aldus president Yves Dalcourt van Miele Canada.
Miele opent ergens volgend jaar een tweede eigen winkel in ons land. Na het experience center bij het hoofdkantoor in Vianen, komt er ook een vlaggenschip in Amsterdam. Het concept kunnen we nu al bewonderen in Toronto, waar afgelopen zomer de eerste gloednieuwe flagshipstore werd geopend.
De bewuste winkel van Miele bevindt zich sinds eind juli in Yorkdale, een van de grootste winkelcentra van Canada. Het is voor de witgoedfabrikant de vijfde fysieke vestiging in het land en de eerste volgens het nieuwe concept. De winkel wordt omschreven als ‘een innovatieve winkelervaring die consumenten meeneemt op reis door het hele Miele-verhaal, dat wordt gekenmerkt door kwaliteit, design, innovatie en duurzaamheid’. “De ervaring die we onze klanten bieden, zal de manier waarop mensen kijken naar het kopen van apparaten veranderen en een nieuwe standaard neerzetten binnen onze branche”, aldus president Yves Dalcourt van Miele Canada.
Een actieve keukenruimte geldt als het hart en de ziel van de winkel. Meerdere keren per dag vinden er kookdemonstraties plaats. Het vers gemaakte voedsel, zoals croissants en soep, wordt aan consumenten uitgeserveerd. Naast de keuken is een loungeruimte te vinden. Bezoekers kunnen in de winkel verder apparaten uitproberen en zo de gebruikersvoordelen ontdekken. Van was- en vloerverzorgingsapparatuur tot keukenproducten en smart home: alle productcategorieën van Miele zijn vertegenwoordigd én te koop.
Verschillende digitale elementen moeten de interactie stimuleren. Zo is het mogelijk om met het zogenoemde Swiping Cooktop-scherm virtueel te koken en verschillende inductiekookplaten uit te proberen. Een touchscreen van 46 inch toont de producten en de technologieën op ware grootte. Daarnaast is er de CareCollection Consumables Wall, waarmee consumenten met korte video’s uitleg krijgen over producten. De video’s zijn te starten door de items te scannen met de bijbehorende NFC-scanner. Voor het ontwerp heeft Miele gekozen voor warme en natuurlijke materialen, om een huiselijk sfeer te creëren. Het licht en de sfeerbeelden op vijf schermen in de winkel sluiten aan bij de tijd van de dag.
De Nederlandse variant wordt volgend jaar maart of april geopend in het Museumkwartier in Amsterdam. De focus ligt er straks op ‘beleving en het ervaren van producten’, stelt de Nederlandse topman Stefan Verhoeven. “Binnen Europa zijn we de eerste met dit nieuwe concept.” Verhoeven sluit niet uit dat er meer eigen winkels worden geopend, maar er liggen geen concrete plannen. De fabrikant heeft volgens hem in Vianen en Den Haag, waar kortstondig een brandstore te vinden was, gemerkt ‘hoe complex retailen is’. “We willen eerst zorgen dat we het kunstje echt onder de knie krijgen, voordat we eventueel gaan uitrollen.”